View Single Post
Old 24-09-2007, 14:45   #46
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Ik vind het is in de eerste plaats ontzettend rot voot Monique dat ze op zo'n abrubte wijze veel te vroeg afscheid van Oscar moest nemen.

Daarnaast vind het heel eerlijk van haar, dat ze openlijk schrijft over de gezondheidsproblemen van Oscar.
En het is logisch dat mensen zich dan altijd gaan afvragen of zo'n afwijking dan het genetisch is of niet.

De andere kant is, dat iedere fokker natuurlijk graag zo gezond mogelijke honden wil fokken!
En in eerste instantie kijk je als fokker (ben er zelf ook een) voor combinaties altijd naar de gezondheidsinfo die er over lijnen bekend is.
Maar jammergenoeg zijn lang niet alle fokkere en eigenaren bereid om zoals Monique gezondheids info naar buiten te brengen
En daarom moet je het als fokker doen met de beperkte hoeveelheid gezondheids info die er bekend is.

Daarnaast zijn helaas ook niet altijd alle gezondheidsproblemen in een ras te voorspellen en/of te achterhalen. (voor veel gebreken zijn ook nog niet eens de DNA markers gevonden, laat staan vast te stellen!)

En zo lang niet een officieel brede gezondheidsinventarisatie is gedaan binnen de totale populatie, zullen we ook te maken blijven hebben met ons onbekende factoren.

En ik hoop wel, dat iedereen op dit forum ook zal begrijpen dat:
* áls de afwijling van Oscar bekend was in deze lijn
* en áls dit een erfelijk gebrek mocht blijken te zijn
Koos en Letty echt niet zo simpel waren geweest, om dan deze honden dan te importeren voor hun toekomstige fok!

Gezien alle reacties die nu al geplaats werden op het berichtje van Monique, lijkt het mij toe dat er op dit moment meer dan voldoende over gezegd is.

Wij zijn hier (bij mijn weten) geen van allen proffesionals op het gebied van genetica en botafwijkingen.
Dus lijkt het mij het verstandigste om nu eerst maar eens officiele bevindingen en rapporten van deskundigen af te wachten.

En ik zou het dan ook erg fijn vinden als iedereen tot die tijd, in het kader van dit topic, even zou willen stoppen met het "gissen" en reageren op de "tekst" van anderen.

groeten
mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote