Quote:
Originally Posted by stefanie
Bert, een vraagje,
als er 3 generaties geleden één hond is ingeslapen en er daarna misschien wel 50 ? gezonde nakomelingen zijn geboren, zou jij dan een pup kopen uit die combi of zeggen, nee, ik neem die pup niet want in die bloedlijn is er zo'n 3 generaties terug een hond ingeslapen aan een erfelijke afwijking ?
Daarbij blijkt dat het makkelijk is om aan info over deze bloedlijn te komen, dus kan de puppykoper deze info ook opzoeken VOORDAT hij besluit deen pup uit deze combi te kopen, dat heb ik ook gedaan.
Dus de koper is zelf verantwoordelijk als hij een pup koopt uit welke combinatie dan ook. Heb je twijfels over de voorouders, dan koop je die pup toch niet !!!
|
Hoi Steef,
ben het niet helemaal eens dat de puppykoper zelf verantwoordelijkl is. Waarom niet? Omdat de meeste puppykopers totaal geen kaas gegeten hebben over erfelijke afwijkingen enz. Ook niet over hoe je daar achter moet komen enz. Zij gaan op goed vertrouwen ervan uit dat een fokker het beste met het ras en hun voor heeft. En terecht! Kan mij dus goed voorstellen dat die regel in de praktijk niet opgaat.
Ik zelf ga ervan uit dat de fokker WEET wat ie doet. En dat je dus met een gerust hart als leek aan een gezonde pup kunt komen.
Dat er dingen kunnen gebeuren, die ook een fokker niet kan voorzien, moge duidelijk zijn.
Groetjes Kim
PS Ik zelf ben erg te spreken over mijn keuze van fokker. Aangezien ik een kerngezonde vreselijk irritante Tsjech heb.