hoi nou bedankt voor jullie reacties. aan de ene kant lijkt het wel of laska inmiddels hoger in de rangorde staat, dapper is af en toe heel bang voor haar en durft soms zelfs niet meer langs laska. en dat vind ik idd vrij zielig voor dapper, maar ja ik weet ook dat ze het zelf moeten uitzoeken. ik heb ook informatie opgezocht en daar kwam uit dat ik laska als ranghogere moet behandelen, zodat er voor de honden zelf meer duidelijkheid komt, dat ze er zelf niet meer over hoeven te vechten.
maar dat ik ook duidelijk moet aangeven dat ik de baas ben,dus laska regelmatig laat merken dat ik de alpha ben. en dat dapper af en toe zo zielig is en doet, komt ook bij wolven voor, als die verandering in de rangorde hebben doorgemaakt, dan is de nieuwe laagste in de hierarchie ook meestal bang en erg timide naar de andere wolven toe. dapper is dit dan ook en probeert dan steun bij mij te zoeken, maar naar wat ik gelezen heb, moet ik dit gedrag negeren anders voelt ze zich dankzij mijn steun weer sterker en misschien wel weer in staat om hoger in de rangorde te komen. en dan blijft het tobben in mijn huis.
dat laska hoger in de rangorde staat blijkt vooral uit het gedrag wat ze laat zien als er een kluif ligt of als het eten ligt te ontdooien, ze is dan erg beschermend naar de kluif of het eten, dapper reageert dan meestal onderdanig, dus daar haal ik dan uit dat laska hoger in de rang staat, dit klopt toch?
toch laat laska dit gedrag meer niet dan wel zien hoor, dus meestal is het ook gewoon rustig in huis, gelukkig, maar moet ik dan bepaalde zaken anders aanpakken om dit zo te houden, zoals de een eerder aanlijnen dan de ander, als eerste eten geven. ik laat ze wel beiden eerst iets doen voor het eten (zitten), dat bevestigd mijn positie weer als baas.
ik merk ook dat laska sinds dat het thuis wat ingewikkelder is, ze buitenshuis meer dominant lijkt te zijn naar andere honden, zo van ok wat thuis dan nog niet helemaal duidelijk is zal ik hier dan maar heel duidelijk aangeven, dit vind ik vervelend, tot voorkort was laska een sociale vriendelijke hond en was het meer dapper die ik in de gaten moest houden en nu zijn die rollen dus ook omgedraaid.
als iemand tips heeft, ik hoor het graag!!!!
en ook wat de uitlaatservice betreft!!!
groetjes flora
|