Hoi Patty,
Ik heb dit jaren terug al eens nagevraagd bij de politie. Juridisch gezien is men verplicht een waarschuwingsbordje EN een bordje verboden toegang op te hangen bij alle ingangen van de woning/terrein. Er werd wel bij verteld dat er geen rechter over zal vallen dat je geen bordje verboden toegang hebt hangen.
Verschil is dat je bij geen bordjes aansprakelijk kan worden gesteld voor letsel bij bijvoorbeeld een inbreker. En heb je wel bordjes dan niet want dan heb je aan je waarschuwingsplicht voldaan en heeft de inbreker zelf de keuze gemaakt om het risico te nemen.
Hierbij geldt wel dat je de hond NIET mag sturen/opjutten tegen de persoon!! Wel bij zelfverdediging/ dreiging van de inbreker.
Bijt de hond waar jij niet bij bent is er geen sprake van sturen / opjutten dan ben je niet aansprakelijk als de bordjes er maar hangen.
Persoonlijk vindt ik het wat overdreven, want niemand heeft op mijn terrein te komen zonder toestemming. Maar goed persoonlijke meningen en de wet kunnen nog wel eens verschillen h`e
Groetjes,
Bert