View Single Post
Old 13-01-2008, 16:42   #30
Liesbeth
Junior Member

Liesbeth's Avatar

Ik heb mijn honden eveneens op ED laten controleren. Beiden hebben ED 0-0 (volledig vrij dus). Maar enkel de foto's van Jennah zijn opgestuurd voor officiële uitslag. Omdat niemand let op de ED-uitslagen (zeker niet bij de Tsjech) en omdat het zo'n 150 euro scheelde in prijs tussen de foto's gewoon laten nemen (zodat ik van de DA kon vernemen dat alles in orde was) en het laten nemen van foto's voor de commissie (minstens 4 foto's extra en dan nog eens betalen voor ze te laten beoordelen). Dus heb ik met dat geld voor mijn honden iets leuks gekocht en enkel de HD-foto's laten opsturen. Spijtig dat het allemaal zoveel geld kost, anders zouden meer mensen hun hond laten röntgen... Voor Jennah was het alles samen (HD & ED), zo'n 350 euro (beoordeling door commissie inbegrepen). Ik kan me voorstellen dat mensen die niet van plan zijn om ooit te fokken, dit geld liever aan iets anders besteden!

Maar ik ben wel voorstander van het idee om een deel van de kost als fokker terug te betalen aan de puppykoper die zijn pup laat röntgen, zonder dat hij de intentie heeft om te fokken ofzo... (dus dit puur doet voor het welzijn van het ras: om de database te vervolledigen, zodat we ons een beeld kunnen vormen van HD-gevoelige lijnen...).
Ik zou de kosten voor het laten beoordelen door de commissie terugbetalen aan de mensen... Maar dat is uiteraard iets dat elke fokker voor zich beslist en zeker niet iets dat van buitenaf mag opgelegd worden!

Groetjes,

Liesbeth