Quote:
Originally Posted by annomon
Als een uitslag in Belgie HD-C is, en diezelfde HD-C in Nederland HD-A ... wat is dan de uitslag van een Nederlandse HD-C in Belgie?!
|
De uitslag van een Nederlandse HDC1 zou in België eveneens een HDC1. Om de simpele reden dat een HDC1 betekent dat er géén artrose is en géén misvorming van het heupgewricht. Als ze in Nederland zien dat dat er niet is, zien ze dat in België ook. Het verschil tussen HDC1 en HDC2 is een heel duidelijk verschil en hierin ligt dan ook het onderscheid tussen een probleem van heupdysplasie en géén probleem. Een hond met HDC1 krijgt waarschijnlijk nooit last (laat hem dagelijks over muren van 2m springen, dan natuurlijk wel, maar dat zijn voor een A of een B niet anders zijn). Een hond met C2 heeft een letsel aan de heupen en dit kan verergeren of niet verergeren, al naargelang de voeding, soort beweging, enz... Maar deze hond heeft reeds een probleem. Dat is het grote verschil tussen alles van A1 tot C1 en alles vanaf C2. Een hond met C1
heeft geen heupdysplasie. De kans dat hij het ooit krijgt (door zware training, minderwaardig voedsel dat teveel/tekorten bevat aan bepaalde stoffen, enz.) is iets groter, doordat de heup lakser is en dus meer schokken te verwerken krijgt (train je hond -spieren- en er is al veel opgelost!). Dus: de heupen zijn iets flexibeler, gewrichtskop is beweeglijker in de kom, enz. Als de hond dan over een hoge muur springt, kan de gewrichtskop bvb. wat meer aan het uiteinde van de kom druk geven bij het weer neerkomen. Zo'n dingen zorgen voor meer en snellere slijtage van de gewrichten (we hebben het hier niet over gewoon wandelen, spelen, enz. Dit is ook voor een C1 geen risicofactor). Komt hier nog eens bij dat er teveel kalk in het voer zit (bvb.), dan zal er meer kraakbeenvorming ontstaan (overal zowat, dus ook aan de andere gewrichten! Staat los van HD). Ook het heupgewricht zal dan wat 'verkalken'. Dit gebeurt meer bij gewrichten waar slijtage aan is. Vergelijk met de mens! Reuma en van die dingen... Iemand die regelmatig zijn vingers laat kraken => slijtage van gewrichten => eerder artrosevorming => pijnklachten.
Dus: HDC1 => méér kans op slijtage (door flexibiliteit) bij zware fysieke inspanningen => méér kans op vorming van artrose (door kraakbeenvorming of kalkafzetting), vooral bij verkeerde voeding => méér kans op het overgaan naar het stadium van HDC2 (van zodra er artrose op de gewrichten zit of het gewricht vervormt is (door slijtage)) => meer kans op het ontwikkelen van pijnklachten bij lopen, enz...
Het is een beetje simplistisch voorgesteld, maar zo is het denk ik het duidelijkst te begrijpen. En uiteraard ben ik ook geen expert...
Maar een hond met A-heupen kan dezelfde stadia doorlopen! Hij moet maar één keer verkeerd landen na een sprong en het gewricht kan zo'n klap krijgen dat het slijtage begint te krijgen en we zijn vertrokken richting de HDC2...
Maar uiteraard is het ideaalbeeld A1 x A1

Alleen wil ik er dan niet bij zijn als de nieuwe generatie TsW's wordt voorgesteld binnen pakweg 20 jaar... De heupen zullen op populatieniveau nauwelijks verbeterd zijn en wat met alle andere kenmerken waar dan onvoldoende rekening mee gehouden is?
En daarbij: op die manier worden waardevolle honden uitgesloten voor de fok, omdat ze bvb. in het verkeerde land geröntgent zijn!
Als elke fokker gewoon zijn verantwoordelijkheid neemt, zijn we ook al een heel eind verder... Per slot van rekening moet je er van uitgaan dat een fokker over de nodige achtergrond beschikt om de problemen in het ras voldoende in rekening te brengen bij het maken van een bepaalde combinatie. Spijtig genoeg is dit niet altijd het geval en zijn er 'fokkers' die helemaal géén kennis hebben van erfelijkheid, erfelijke aandoeningen en hoe problemen te voorkomen.
Daarom ben ik voorstander van een soort 'verbond der fokkers' (een idealistisch idee, mss niet echt realistisch), dat fokkers wereldwijd samenbrengt om de problemen binnen het ras te bespreken en afspraken te maken over hoe de huidige populatie TsW's te verbeteren enz...
Maar ik krijg regelmatig de opmerking dat ik te naief ben en teveel droom

Dit dus geheel terzijde...