View Single Post
Old 13-01-2008, 18:05   #33
Liesbeth
Junior Member

Liesbeth's Avatar

Quote:
Originally Posted by annomon View Post
Dat HD grotendeels geen erfelijke aandoening is durf ik wel in twijfel te trekken
Het is werkelijk wetenschappelijk bewezen dat HD zo'n 30% tot max. 50% erfelijk is en dus voor zo'n 50 tot 70% (volgens de laatste nieuwe bevindingen zelfs meer) bepaald door andere omstandigheden zoals voeding, beweging, (over)gewicht, enz...
Tegenwoordig wordt er zelfs gesproken van 10% erfelijkheid. De grootste risicofactor voor HD zou een te hoog BMI zijn.

Maar ik wil zeker de erfelijke factor niet minimaliseren. Alleen hebben we hier als fokker nauwelijks grip op, om de reden van de multifactoriële bepaaldheid van HD. En wie iets kent van erfelijkheid en fokken op erfelijke eigenschappen weet dat geldt: selecteren op multifactoriële eigenschappen is niet veel meer dan gokken. Het is al moeilijk genoeg om te selecteren om eigenschappen bepaald door één gen, dominant of recessief. Want je kan niet door de hond heen kijken en zelfs voor een ervaren fokker is het een heel werk om te chterhalen of die ene reu nu een matador is of niet (recessief voor het goede, gewenste gen).

Waar we veel meer impact op hebben bij het voorkomen van een HD-probleem, is het (grote) aandeel dat omgevingsbepaald is. De juiste voeding, opletten met teveel/verkeerde beweging in de periode dat het kraakbeen nog niet hard is, enz. Allemaal dingen die de puppykoper niet veronderstelt word te weten. Het is de taak van de fokker om een goede uitleg te geven over hoe HD kan voorkomen worden. Desnoods door een brochure of zelfgemaakte infofolder... whatever!
ELKE PUP WORDT HD VRIJ GEBOREN! De ene heeft inderdaad wat meer kans (erfelijk bepaald) om HD te ontwikkelen, maar in se zijn ze allemaal begonnen als HD-A'ertje (én ADHD'ertje).

Over dit topic kan je urenlang doorgaan, en dat is net het interessante eraan. Alle meningen, alle meningen die eens herzien worden, alle pro's en contra's,... Het is goed om te zien dat het onderwerp leeft en op deze manier leert iedereen bij. Sorry als het lijkt of ik 'pro fokken met honden die niet HDA zijn' lijk. Dit is helemaal niet zo. Maar iedereen kan argumenten aanhalen om niet te fokken met HDB-C1. Ik belicht gewoon even de andere kant...

Groetjes,

Liesbeth