Voordeel van een Saar is weer dat ze meestal wat makkelijker omgaan met andere honden,zeker die van hetzelfde geslacht.(hoewel hier bij beide rassen wel uitzonderingen zijn die de regel bevestigen)
En de Saar heb je van het ene uiterste naar het andere,heel terughoudend en heel vrij.Ken ik bij de Tsjech trouwens ook,alleen denk ik van wat ik gezien heb,dat een schuwe Tsjech eerder zal neigen naar angstbijten als een schuwe Saar.Wat ook wel weer logisch is,als je ziet dat de Tsjech toch als werkhond gefokt is.
Vaak zijn trouwens terughoudende SWH's stabieler als de vrije.
Ja ik als SWH liefhebber,moet toch ook beetje voor m'n ras opkomen.
Schrijf zo maar wat dingen op die in me opkomen en wat zeker dus niet voor elke hond zal gelden.Het blijven beide toch jonge rassen,waar karakters nogal eens wisselende kanten op kan gaan.
Zeg altijd maar zo,ga van een moeilijk scenario uit,dan kan het alleen maar meevallen.
Vind zelf dus ook dat de SWH reuen ,eenvoudiger zijn op te voeden als de teven.Ze zijn wat aanhankelijker aan de baas en wat gemakzuchtiger.
Wolfhybride zou ik zelf nooit aan beginnen,jken er een paar en daar zitten meer hondachtige tussen,wolfachtige en ook poolhonden types.En niet alleen het uiterlijk is erg verschillend ,het karakter nog veel meer.
Vind persoonlijk een land als nederland niet geschikt voor dit soort honden.Zeker niet omdat je van te voren nooit zeker weet wat je in handen krijgt,je moet maar afwachten wat je opgestuurd krijgt.En een Stamboom is op computer nog makkelijker te maken als het geknoei met afstammingen wat bij de Raad gebeurd.(want ja in nederland moet je soms ook maar afwachten of een hond die je koopt wel uit de goede vader,of soms zelfs moeder komt,controle is nihil)
Maar de zoektocht naar het ras van je dromen is leuk,zeker tegenwoordig met internet.Verhalen en sites genoeg,dus ga niet over 1 nacht ijs.
Succes,Christa