Het klopt helemaal wat er staat. Dit is ook erg goed te zien in de documentaire "living with wolves" van Jim en Jamie Dutcher.
Merk ook zelf , dat als ik Denzel minder hard aan pak, dat ie beter naar me luistert. In het begin heb ik geleerd dat je strenge correcties moest geven en ten alle tijden jezelf als Alfa moest laten gelden enz enz.
Ben er al achter dat die "oude" methode vreselijk achterhaalt is.
Je zult in sommige situaties met de oude methode van corrigeren best resultaat behalen. Maar in mijn ogen, breek je dan zo'n hond.
Er heerst wel degelijk een rangorde in een wolvenroedel. En bij het eten, gaat het er soms (zo lijkt voor ons) best hard aan toe. Maar de wolven zullen elkaar niet verwonden en het blijft voornamelijk bij grauwen en snauwen.
De pups mogen mee eten met de alfa teef en reu. En de hoge tollerantie kun je idd goed zien in de boven genoemde documentaire.
Er zijn zelfs kinderen door wolven opgevoedt. (daar is een boek over geschreven, waargebeurd verhaal en zal ik eens opzoeken.) Als wolven idd zo agressief naar elkaar waren en iedere keer proberen de ladder te beklimmen, hoe zou een kind het dan hebben kunnen overleven met dat soort correcties in een roedel?
Groetjes Kim
|