View Single Post
Old 09-04-2008, 19:18   #35
Xhrista
Junior Member

Xhrista's Avatar

Denk dat de controle voor de Raad niet moeilijker wordt met meerdere RV's.De Raad controleert nml. nu al alle nesten.Hoewel controleren,wasse neus is het.Maakt niet uit wat de chipper vind lijkt wel,gewoon hup chip erin.Al regelmatig meegemaakt dat je zelf nog moet zeggen dat teef gecontroleerd moet worden.
De ene fokker krijgt ze pups niet gechipt omdat ze niet genoeg wegen,maar een andere die pups van 7 weken afleverd met de helft van gewicht van gemiddelde dieren worden gewoon gechipt.Lijkt een beetje willekeur allemaal.
Net zoals de ene fokker een zaak aan z'n broek krijgt omdat hij in ene land woont,maar voor de rest gewoon alles via nederland doet.
Andere fokkers doen massaal niet anders als pups,niet geboren in nederland met nederlandse stamboom afgeven.Kunnen ze niet controleren zeggen ze dan,ja me neus.Gewoon eens keertje onverwachtse controles gaan doen voor de chiptijd.
Lijkt me trouwens toch geen overbodige luxe hoor,plotselinge kennelcontroles.
En heb het hier echt over bij alle rassen hoor,want het is niet rasgebonden.

En geloof me voor een betere controle en beter beleid wat fokken met erfelijk zieke dieren heb ik zelfs nog wel wat meer over als de bijdrage die we nu moeten doen.

Eerst hadden we het centraal fokbeleid,wat eindelijk na jaren er best goed uitzag.Toen bleek ineens dat het geld op was,hele bestuur plus gezondheisafdeling werd eruit gegooid,inclusief alle know how.
Nu komt dan iets anders nml. BRS,maar hoe zedat willen doen weet ik niet.
Certificeren,ook weer zo iets.Kost hoop tijd en geld,terwijl het allemaal allang op poten gezet had kunnen zijn.

De AVLS werkt nu via Genetic Counseling http://www.gencouns.nl/
en dat kan alleen als je een groep mensen bij elkaar brengt in een verenging,anders is het niet op te brengen als individu.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote