Oh ja was ik nog vergeten te zeggen. Mijn zus heeft nu een duitse en een mechelse herder en voor een jaar geleden heeft haar eerste duitse herder het begeven op de leeftijd van 3 jaar aan HD en een ongeluk waardoor ze afgemaakt moest worden. Toen ze deze kreeg heb ik haar geadviseerd om vloertegels te leggen op haar parketvloer, dusdanig dat deze niet weg konden glijden om de pup tijdens het groeien en het wilde gedrag wat in toom te kunnen houden en uitglijden te voorkomen, wat vaak HD in de hand werkt. Zij vond dit niet nodig. Na twee jaar kon ze met de hond geen behendigheid doen want deze bleek HD te hebben. Dan denk je...gewoon toeval. De tweede herder heeft ook de gladde ondergrond gehad met veel doorglij gevallen tijdens het spelen. Nu mag ze met deze hond ook niet de behendigheid doen, want ook daar is HD geconstateerd. Nu heeft ze een jaar de mechelaar, ook als pup gekregen. Deze springt gewoon over de bank en schiet door over de gladde vloer. Als mijn zus met balletjes gaat gooien in de kamer vliegt de hond overal tegenaan en glijdt door...dus verwacht ik daar de melding van HD ook binnenkort. Ze is super eigenwijs en heeft geen kinderen...dus de honden zijn haar kinderen...maar ik vindt dat ze er geen goed aan heeft gedaan om de vloer glad te laten. Zeker in het begin van de groei kunnen deze onnatuurlijke verrekkingen waar ze geen grip op kunnen uitoefenen teveel ruimte tussen de schijven creƫren en HD in de hand werken. Dus bij een tjech is dat ook een gevaar. Een levendige hond die gekke dingen doet. Dus bij een pup moet je wel aan zulke dingen denken. Misschien kun je dat wel indenken, zeker met jouw opleiding...dus richt je huis maar goed in!
Groetjes, Janneke