Hallo,
Het is inderdaad zo dat de Belgische fokker dan moet zorgen voor een DNA-bepaling van de buitenlandse hond. Er moet bloed van de hond worden afgenomen door een min of meer erkende DA in dat land en de DNA code moet bekend zijn tegen dat de stambomen mogen worden afgeleverd. Ik had het er in de week nog over met Theo Leenen, die in de commissie zit van St.Hubertus. Ze kunnen er zelf nog niet goed aan uit denk ik... Maar het zou inderdaad zo zijn dat de buitenlandse reu van een DNA profiel voorzien moet zijn. Ik denk dat de andere landen weldra zullen volgen, want dit voorstel is voorgelegd bij het FCI. Het is een goed initiatief en kost amper 50€ per hond, dus niet onoverkomelijk. Ik vind wel dat er iets meer speling had mogen zijn wat betreft de overgang... Tegen begin 2009 moeten alle honden die gebruikt worden voor de fok al in orde zijn... Voor de teven zelf is dat niet zo'n groot probleem, maar als je wil laten dekken in het buitenland betekenen dat weer extra kosten (want de eigenaar van de reu zal die kost waarschijnlijk niet op zich willen nemen, aangezien het voor andere landen niet verplicht is).
Maar al bij al een stap in de goede richting... En iemand moest de eerste stap zetten...
Liesbeth