View Single Post
Old 06-06-2008, 01:54   #11
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hopelijk wordt de DNA bepaling ook een verplichte maatregel in Nederland!

Gezien alle ontwikkelingen rond onderzoeken van DNA markers (dragers van een bepaald gen) waarbij men erfelijke gebreken kan vaststellen, is dit alleen maar toe te juichen

Daarnaast kan het wellicht ook gaan inhouden dat bij een heleboel rassen (net als eerder in andere landen bij bep. rassen gebeurde) stambomen van sommige honden ingetrokken zullen worden omdat de afstammingsgegevens van de pups niet klopten.. (omdat er gesjoemeld werd met namen van ouderdieren)

Ook ik heb van al mijn honden al lang geleden het DNA laten bepalen. Omdat ik uit genetisch oogpunt kies voor outcross met niet verwante reuen (brede spreiding van de genen populatie) zal ik ook reuen van anderen moeten gebruiken (ben niet een grote fokker met meerdere eigen reuen, die ik voor al mijn teven kan gebruiken)
Maar niet al die reu eigenaren hebben van hun reu het DNA laten bepalen
Daarom ben ik ook voor algemene Europese bepalingen voor alle rassen hiervoor!!

Ik heb in het verleden dan ook het voorstel van koos/letty t.a.v. DNA bepaling van Tsw's op de ALV binnen de NVTW van harte ondersteund

Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff View Post
Ik heb voor een aantal jaren op de ledenvergadering reeds aangedrongen om voor de honden die voor de fokkerij gebruikt worden DNA te laten bepalen.
HET HELE BESTUUR was hier fel op tegen. Waarom? Ik weet het niet.
Maar dit gaat me wel wat al te kort door de bocht!

Het item DNA bepaling werd destijds ingebracht in verband met afstammingsgegevens. En op dat moment was ook het artikel in de NRC nog heel actueel (waarbij gesuggereerd werd dat door bepaalde fokkers werd gesjoemeld met afstammingsgegevens van TsW's)
En ondanks dat ik jullie voorstel van harte ondersteunde ( en van mijn eigen honden al DNA liet bepalen), kon ik mij wel voorstellen dat op dat moment diverse leden jullie voorstel als een motie van wantrouwen tegen een bepaalde fokker bedoelden. En daardoor werd dit, overigens zeer goede voorstel, weg gestemd.

Zoals jullie ook weten is dit jaar het DNA bepalingsvoorstel opnieuw weer door twee andere fokkers ingebracht op de Algemene Ledenvergadering als verzoek om een agenda punt op een fokkersoverleg en/.of de volgende ledenvergadering. En niet met als motivatie "afstammelingen bewijs", maar in het kader van onderzoek en voorkoming van nog meer genetische problemen binnen het ras (want die zijn er ons inziens wel degelijk, alleen wil/kan niet iedereen daar open over praten. )
En ook deze keer was het bestuur niet enthousiast over dit verzoek Maar (misschien omdat het niet ingebracht was, als beschuldigend wijzen naar bepaalde fokkers) is dit item nu gelukkig wel opgenomen naar een volgend fokkersoverleg.

En ik hoop van harte dat wij als Nederlandse fokkers daar ook allemaal onze eigen inbreng in kunnen hebben , zonder met beschuldigende vingers naar elkaar te wijzen!
Want het gaat ons als fokkers (hopelijk) toch allemaal om het voortbestaan van een gezond ras zonder genetische afwijkingen! En iedere fokker zal daar over ongetwijfeld zijn/haar eigen ideeën hebben om dat te bereiken
Maar er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden denk ik dan maar

Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff View Post
Wij hebben niets te vrezen.
Vind het wel en beetje flauw en makkelijk om je zo als TsW fokker bij dit item te willen profileren
Ik denk dat nagenoeg de meeste fokkers van alle rassen "niets te vrezen" hebben met een eventuele invoering van DNA bepaling door de RVBH in Nederland.
En de enkele die willens en wetens gesjoemeld heeft met het opgeven van foute afstammingsgegevens komt dan wel van zelf wel bovendrijven (met alle consequenties van dien ) als dit DNA onderzoek uiteindelijk ingevoerd wordt.

Dus vooralsnog ga ik er vanuit dat Alle TsW fokkers in Nederland niets te vrezen hebben tot het tegendeel bewezen wordt

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote