Thread: DNA
View Single Post
Old 01-11-2004, 23:17   #16
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hoi Letty,

Kun je wat meer vertellen over het van Haeringen laboratorium. Bepalen zij daar alleen het DNA of wordt het daar ook opgeslagen?
Werken zij ook samen met de GCS (genetic counselling services) en de DNA data bank?
Of heeft ieder instituut hier in Nederland weer z'n eigen databank?
Ik hoop dat jullie hier wat meer over weten en hier een reactie op willen geven

Ook ik wil om diverse redenen het DNA van mijn honden laten bepalen. En heb daar ook een gesprek over gehad met GCS.

Ter info zal ik er even in't kort wat over vertellen:

Waarom een DNA-databank:

Van dieren kan een kleine hoeveelheid bloed (of ander biologisch materiaal) in een DNA databank worden opgeslagen.
Daaruit kan indien nodig DNA worden gewonnen voor een aantal doeleinden:
* afstammings gegevens (en controle) van een hond voor fok en selectie beleid
* vaststellen of een dier afwijkingen vererft (voor een aantal is dat nu al mogelijk, maar in de toekomst zullen daar mogelijk meer bij komen)
* het profiel van het dier is vastgesteld (ivm verlies, diefstal, geschillenetc)

Kosten voor twee mogelijkheden van opslag in de DNA databank:

A* Voor de oplsag van DNA materiaal (die minimaal 25 jaar duurt) betaal je 20 euro. Daarna kan je op elk gewenst moment als het nodig is nog het DNA profiel laten bepalen.

B* Als je nu al het DNA profiel wilt laten bepalen betaal je 57,50 euro extra. Dan wordt het DNA profiel ook opgenomen in het electronisch archief en blijft ook 25 jaar bewaard.

Werkwijze:

Wanneer je een DNA monster van je huisdier in de databank wilt laten opslaan, moet je van te voren een aanmeldingsformulier bij GCS aanvragen en het bedrag overmaken.

Zodra het bedrag ontvangen is kun je met het aanmeldings formulier naar de dierenarts om een beetje bloed te laten afnemen ; kopie stamboom meenemen is verplicht (en het handigste, goedkoopste is natuurlijk omdat te laten doen als je toch al voor bv een enting naar de dierenarst moet )

Vervolgens stuurt de dierenarts alles op. GCS voor de verdere afhandeling en stuurt een certificaat ter bevestiging van opname in de DNA databank.

Groetjes,
mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote