Een rasechte Tsjech...
Het is moeilijk om advies te geven hierin
Ik ben geneigd om te zeggen: straf de eerste keer hard genoeg, anders zullen alle straffen die volgen ook niks meer uithalen. Als je gewoon 'nee' gaat zeggen en hem zachtjes bij zijn nekvel nemen, zal hij al gauw denken: als het dat maar is...
Probeer ook niet net te stoppen met straffen als hij begint te grommen, maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
Ik zou hem op zijn rug leggen als hij zich zo stoer zou gedragen na een straf. En hem vasthouden tot hij niet meer tegenwringt en zich duidelijk gewonnen geeft. Begint hij weer stoer te doen nadat je hem hebt losgelaten, hetzelfde opnieuw. Maakt het allemaal niet veel indruk op hem, ga er dan gerust overheen hangen en leg hem tussen je benen (met z'n rug op de grond dus). Desnoods kan je nog wat 'grommen' of diepe geluiden maken. Maar zorg dat ie het echt begrepen heeft! Het is een reu en hij zal blijven proberen... Hij test zijn grenzen inderdaad erg veel en ver als ik het zo hoor.
Zachtjes bijten is trouwens een van de eerste dingen die je een pup moet aanleren. Nooit straffen om te bijten, wel leren om ZACHT te bijten (in mensen of hun kleding bedoel ik dan).
Mja, veel succes ermee

Consequent zijn! Voor je het weet ben je alpha af

Maar zorg ook dat het 'straffen' niet ten koste is van een goede band opbouwen... Denk er ook aan dat een goede band opbouwen niet kan vooraleer de hond duidelijkheid heeft wat betreft zijn plekje in de roedel...
Liesbeth