Thread: puppies
View Single Post
Old 06-09-2008, 20:26   #14
Liesbeth
Junior Member

Liesbeth's Avatar

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Nah ik moet zegge ik vind het erg moedig, zowel als van jou als van de fokker.
Om 2 van die mormels van bijna dezelfde leeftijd bijelkaar te zetten.
Andere mensen heb ik om dezelfde reden niet 'aanvaard' op onze puppylijst, maar na de ontmoeting met Tatiana en Inc (en de rest van het gezin) heb ik besloten dat ze mijns inziens geschikte kandidaten zijn voor een pup. Ik hoop dan ook dat binnen pakweg een jaartje tot het besluit te mogen komen dat mijn gevoel goed zat... Anders zwaait er wat voor Tatiana!!

Veel mensen die maar één hond hebben (ongeacht de leeftijd) kunnen hun hond nog niet geven wat Tatiana aan wel 3,4 honden wil/kan/zal geven.

Wat niet wegneemt dat het een moedige beslissing was, voor beide partijen. Vooral ook voor mij, omdat ik weet dat er niemand van jullie achter het idee van Tatiana stond om 2 pups van ongeveer dezelfde leeftijd tegelijkertijd in huis te halen. Dat maakt dat jullie al meteen bedenkingen kunnen hebben bij mij als fokker en hoe laks ik misschien wel niet ben in wie ik toelaat op mijn lijst en wie niet... Zelf weet ik natuurlijk dat ik tig (zo zeggen jullie dat toch he, als je wil bedoelen zoiets als twintig, dertig,... ) mensen heb geweigerd om verschillende, uiteenlopende redenen. Ook nu nog heb ik mensen moeten teleurstellen aangezien er niet genoeg pups waren gezien de reservaties. Dus ik kon echt wel kieskeurig zijn en ik ben ook echt wel kieskeurig geweest... Ik denk dan: 'als ik een Tsjech moest zien, zou ik in dat gezin willen opgroeien?' en natuurlijk nog zoveel meer... Ik ben ook een gevoelsmens wat dat betreft en werk niet met bindende contracten van 'dat en dat moet gedaan worden met de hond en hij MOET shows lopen of hij MOET de UV proef meedoen' etc.
Nu HOOP ik natuurlijk dat al deze mensen aan 1) hun hond, 2) de fokker van hun hond en 3) alle anderen kunnen bewijzen dat ze het waard zijn om baasje te zijn van een Tsjech.

Ondertussen compleet off-topic, maar wou het echt wel even kwijt en meteen to the point, omdat ik ook wel weet en voel dat sommige mensen sterk hun twijfels hebben bij de 2 pups die Tatiana samen in huis zal hebben. Dat maakt niet alleen dat Tatiana reden heeft om zich daar wat slecht bij te voelen, maar ook ik, want ik 'geef haar een pup terwijl dat ongepast lijkt'. Ik zag Wesley, Tatiana's zoontje, omgaan met Yuccah (die het niet zo heeft voor 'vreemden') zoals ik nog nooit een kind van die leeftijd met een hond zag omgaan. Hij is ook gewoon gek van honden en nog gekker van wolfhonden. Hij voelt ze perfect aan! Toen had ik zoiets van: 'wat ze op het forum ook mogen denken (het is al erg genoeg dat ik me daar zorgen om maak bij mijn 'selectie' van geschikte eigenaren), die mensen durf ik mijn pup toevertrouwen'. Al een pup momenteel of niet...
Soms heb je dat gewoon bij mensen Nu ja, ik toch...

En Martine, ik begrijp je standpunt (wederom) volledig. Als Tatiana naar een andere fokker was gestapt en daar een pup had gekregen, zou ik ook mijn twijfels hebben gehad daarover, voor zover ik haar kende van op het forum. Maar ik heb hen ontmoet en met hen gesproken, inclusief over alle nadelen... En ze hebben bij mij een plaatsje gekregen op de lijst.
Ik ken je niet persoonlijk, maar weet dat jou hond in een gouden mandje is terechtgekomen. Hij is, zoals ze dat in België zeggen, met zijn gat in de boter gevallen. Ik begrijp dat je andere eigenaren vergelijkt met jezelf en dat je bijna altijd tot het besluit zal komen dat jou hond het beter getroffen heeft (wat wss ook zo is, als ik lees wat je allemaal doet met je hond), maar echt niet iedereen kan dat of niet iedereen heeft die ambitie... Wat niet meteen maakt dat ze ongeschikt zijn voor een Tsjech.

Ik hoop dat ik me op geen enkele manier verkeerd heb uitgedrukt en dat ik niemand heb aangevallen ofzo, want dat is niet de bedoeling! Dit moest me gewoon even van het hart, zeker na de opmerking dat het een moedige beslissing was van Tatiana, maar ook van mij als fokker... Ik ben me ervan bewust, dat ik hier een risico neem. Maar het is een erg berekent risico! Als ze de puppytijd van beide monstertjes feilloos doorstaan, zullen beide hond (Inc en -voorlopig nog mijn- Tsjechepup) een prachtig leven hebben bij prachtige, toegewijde baasjes... En Tatiana heeft me BELOOFD de Tsjechepup niets tekort te doen en ze is op de hoogte van de tijd die dat zal vragen, de individuele wandelingen en trainingen, enz... Dus Tatiana: bij deze weegt er een héél zwaar blok op jouw schouders Stel me niet teleur

Sorry dat het nogal lang is geworden, maar ik wou me juist en voorzichtig uitdrukken, zodat er geen misverstanden ontstaan. Ik hoop dan ook dat ik zo vrij mocht zijn om dit even te verduidelijken...

En nogmaals sorry voor het inmiddels helemaal vervuilde topic.
Had beter ergens anders gezegt dat Jennah's pups geboren zijn

Groetjes,

Liesbeth