Hai,
Hier de link naar wat HD is.
http://www.wolfdog.org/nld/articles/589.html
Wat HD betrefd ben ik met het uit zoeken van me hond, heel erg extreem geweest.
Maar dat is ook omdat ik weet, mocht je pup het heel erg hebben, de kans is dat je je hond als pup zijnde al in kan laten slapen.
Maar een hond met licht HD kan zeker een goed leven leiden, maar ik wil dingen met me hond doen, en hem niet continu beperken omdat hij het rustig aan moet doen vanwege zijn enigzins gesleten heupen, dus nam ik het zekere voor het onzekere.
En met zoeken naar het juiste nest, dat niet alleen de ouders HD vrij waren maar ging ook verder terug in de lijnen kijken of daar veel of weinig HD in voor kwam.
Nou is dit allemaal ook geen garantie voor een Doggie met goede heupen.
Want dan hebben we nog met de omgeving te maken, waardoor je hond alsnog HD kan krijgen.
Zoals je hond in de huiskamer over het laminaat laten racen, trappen lopen dit allemaal is funest voor de heupen van je doggie.
Zorgen voor een goede bespiering van je pup/jonge hond zodat de klappen die hij maakt met racen door de bespiering worden op gevangen ipv de botten is noodzakelijk.
Des te groter je hond, des te meer bespiering die nodig heeft om de belasting op te vangen.
En dit geld dus ook voor overgewicht, bij een hond die in de groei is kan dit ook funest worden.
Of een jonge hond met een karakter wat maar door kan gaan, niet laten op lopen met een grotere volwassen hond.
De spieren worden toch moe, en vangen dan toch ook niet meer de klappen op maar komen dus toch op de botten aan.
Voeding mag vooral ook niet vergeten worden, want om op te groeien tot een HD vrije Doggie heb je toch hoog nodig de juiste bouwstoffen nodig.
Continu aan de sjees wat wel eens gezegd word dat dat wel vaker bij een Tjech voorkomt ???? is volgens mij ook echt niet goed als die bouwstoffen continu op straat belanden ipv van door de pup worden verbruikt om gezond op te groeien.
En mede door met dit soort dingen rekening te houden heb ik gelukkig een Doggie met HD A (is vrij van HD )

.
Groette Martine.
PS;Hopelijk beschrijven meerdere mensen hier hun manier van keuze's
maken en opvoeding betreffende HD

.
Want het schijnt dus echt zo te zijn, dat er mensen zijn die echt niet weten hoe belangrijk dit allemaal is voor de gezondheid en het behoud van de heupen van je Doggie.