View Single Post
Old 05-11-2008, 23:28   #9
Joswolf
Member

Ik heb met die Belgen alleen maar slechte ervaring. Wanneer ik de site lees,
citaat-"opvoeden via geur-lichaamstaal en met uw hond trainen zonder straffen, belonen, overbodig stemgebruik of onnatuurlijke dwangmaatregelen. De lijn is daarbij slechts een manier om de hond `` aan u te binden´´ en wordt niet als correctiemiddel gebruikt. De Roedel heeft hiervoor een speciale riem ontworpen.De HFB, waarbij U uw handen vrij houdt.
Rangordebepaling
Voor een hond is er in eerste instantie maar één ding belangrijk in zijn leven; "wat is mijn positie in mijn roedel"? Die positie bepaalt voor de hond alles wat hij wel of niet mag doen, bepaalt dus zijn hele doen en laten. Heb je als hond een hoge positie in je roedel, dan geeft je dat als hond het recht om iedereen die ranglager is te corrigeren (bijten). Je mag als ranghoge hond markeren waar en wie- je maar wilt (onzindelijkheid, rijgedrag) en je bepaalt als ranghoge hond wie wel (of niet) in jouw territorium, jouw huis, mag komen.
Vandaar dat een hond de hele dag, dag in dag uit, bezig is om duidelijkheid te

krijgen en te houden over zijn rangordepositie. En daarbij gebruikt hij zijn geur- en lichaamstaal."

Ten eerste kun je zonder straf of beloning met geuren niet opvoeden! Hoe zou je dat nu willen doen. Verder, wat is overmatig stemgebruik, juist met je stem kun je zoveel bereiken, stemming beinvloeden bv. En om een riem niet als correctiemiddel te gebruiken hoef ik hem niet om mijn middel te knopen, en ook dan nog kan ik een correctie geven by the way.
Verder is er niet maar een ding in zijn leven en anders was het zeker niet de rang of positie. Primaire levensbehoeftes zijn eten, sexuele driften en veiligheid. Of de hond hoog of laag in de rangorde is vindt hij niet belangrijk. Als de rangorde maar duidelijk is. Als ik als baas af en toe niet correct handel of signalen geef dat ik lager in rang ben is het niet meer duidelijk voor de hond en zal hij moeten uitzoeken hoe het nu zit door een strijd aan te gaan. Wanneer de hond dus steeds uitprobeert of zij denken dat dat normaal is zullen ze wel geen duidelijke roedelleider zijn. En als de hond ranghoogste is geeft dat het recht de ranglagere te bijten??? Alsof een alpha in een roedel wolven dar steeds mee bezig is. In een roedel wolven is men ook niet steeds bezig hoger op de ladder te komen. Dat zou veel te veel stress en energie kosten. Wat is dan nog het voordeel van in een roedel leven. Een roedel wil juist voordelen uit de samenwerking halen, en daarvoor is respect en begrip nodig. Een perfecte samenwerking en een vertrouwen. Kennelijk hebben ze daar niet door hoe een roedel wolven functioneert. Een nieuw jasje om een trainingsmethode verkoopt misschien goed maar ik vertrouw daar liever niet op.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote