View Single Post
Old 06-11-2008, 21:20   #12
Manishdra
Junior Member

Manishdra's Avatar

Je hebt primaire epilepsie (en ik denk dat Xhrista die bedoelt) en secundaire epilepsie.

Secundaire epilepsie heeft een oorzaak (die we kunnen vinden), bijv hersenvliesontsteking, een orgaan wat niet goed werkt, een probleem in het neurologisch stelsel of als reactie op het brokkenvoer wat wij geven.

Bij primaire epilepsie vind je geen oorzaak. Van deze vorm van epilepsie zegt men ook dat deze genetisch overdraagbaar is.

Het is denk ik heel moeilijk om lijnen uit te bannen omdat een pup epilepsie heeft. Het kan immers bij de pup begonnen zijn (een foutje in het genetisch materiaal). Je kunt wel alle honden met (primaire) epilepsie uitsluiten van de fokkerij en hiermee voorkomen dat hun foute genen doorgegeven worden en als een teef/reu meerdere pups met epilepsie heeft gekregen dan pas vind ik dat je deze honden kunt uitsluiten van de fokkerij. Maar dan moet je er wel achterkomen dat hun pups dat hebben. En er zullen helaas best wel fokkers zijn die niet willen dat dat bekend word.

Het is geen geheim dat onze Anuki ook epilepsie heeft. Ze wordt momenteel homeopatisch geholpen aangezien ik geen heil zie in het onderdrukken van de aanvallen. (de meeste normale medicatie)
Ze was ca 1 jaar toen ze haar eerste aanval kreeg. In eerste instantie zaten er 3 maanden tussen, toen een maand, en toen 2 weken. Nu zitten we met de homeopatische medicijnen op 1x per maand.
We gaan haar binnenkort castreren omdat het rond de loopsheidperiode verergerd (niet vaker maar wel heftiger).

He, wauw... we kunnen editten!

Last edited by Manishdra; 06-11-2008 at 21:28.
Manishdra jest offline   Reply With Quote