Zoals ik in het topic
http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=9021schreef is er op de universiteit in Utrecht een test ontwikkeld, die de mutatie van het gen dat verantwoordelijk is voor dwerggroei, kan vast stellen.
Met de ontwikkeling van de dwerggroei test is het mogelijk geworden te voorkomen dat er nog dwergen binnen bepaalde rassen worden geboren!
En inmiddels worden er dus ook al diverse Saarlooswolfhonden getest op het dwerggroei gen. 

SWH dwerg pup
Maar voordat deze test ook eventueel bruikbaar is voor de TsW zal deze test eerst gevalideerd moeten worden. Want er zal dan eerst wel vastgesteld moeten worden of de gen afwijking bij de TsW ook echt de zelfde achtergrond heeft.
Daarvoor is er bloed nodig van minimaal 1 hond die of lijder is (dus dwerggroei heeft) of waarvan zeker is dat deze een dwerg heeft voortgebracht (en dus drager is).
In het vorige topic had ik dan ook een oproep aan de lezers hier gedaan om, indien men iemand met een TsW met dwerggroei of een ouderhond hiervan kent, contact met mij op te nemen. Hier op heb ik alleen diverse “van horen zeggen” reacties ontvangen, maar geen concrete info over honden die drager of lijder waren die dus getest konden worden.
Daarnaast heb ik de fokker van de mij bekende TsW dwerg benaderd. De vaderhond en de dwerg zelf bleken inmiddels overleden. De fokker gaf aan te willen mee werken aan het onderzoek, maar ook dat zij de moederhond inmiddels herplaatst had. In september vernam ik van haar, dat ook de huidige eigenaren/verzorgers wilden mee werken. Maar ondanks dat de eigenaar het EDTA bloed bij hun eigen DA kan laten afnemen en (kosteloos) kan laten opsturen en onderzoeken, is er tot op heden in Utrecht helaas nog geen bloed ontvangen.
Helaas is het tot op heden dus onmogelijk geweest om de dwerggroeitest voor de TsW te valideren.
En derhalve kunnen er dus ook nog steeds geen TsW’s op dwerggroei getest worden!
SWH nest met een dwerg 4 wk
Maar niet altijd worden dwergen ook herkend in een nest! Dood geboren pups en enigszins in groei achterblijvende pups worden door een fokker vaak niet herkend in een nest. En meer dan 90% van de levend geboren dwergen overlijdt ook in de eerste week.
Onderstaand zal ik daarom nog wat meer info en foto’s over dwerggroei plaatsen.
Wellicht dat toch iemand dit herkent en alsnog via mail op PB contact met mij wil opnemen om mee te werken aan de validatie van de dwerggroei test voor de TsW!
Dankzij de coöperatieve opstelling en openheid van Audry (een SWH fokker die helaas ook een dwerg in haar nestje had) kan ik hier ook wat foto’s van een nestje SwH’s met een dwerg laten zien.
(zie voor meer info: http://saarlooswolfhond.web-log.nl)
De TsW dwerg die ik zelf ken is de (op het Engelse forum al vaker genoemde)
Xenator Arni de Louba Tar.
Hij is geboren uit de combinatie
Chrop z Kladenské záøe CS x
Dagaz Dille van de Kilstroom (in dit nestje werd naast Arni slechts 1 andere pup geboren.)
Wanneer dit de feitelijke ouderdieren zijn, zijn zij dus beide bewezen drager van het dwerggroei gen.
Met Dagaz is na dit nest niet verder gefokt.
Maar Chrop had hiervoor al 9 nesten verwekt.
(De moeder van Dagaz kwam b.v. ook uit een combinatie met Chrop)
En het is genetisch gezien dus ook
mogelijk, dat hij dit gen ook in andere nesten heeft doorgegeven.
Aangezien Utrecht de test voor het dwerggroei gen nog steeds niet heeft kunnen valideren, zijn we dus nog steeds op zoek zijn naar een bewezen lijder (= dwerg) of drager (= ouder van dwerg)!
Daarom plaats ik hieronder de lijst van alle teven die in combinatie met Chrop een nest hebben voortgebracht.
Want misschien is er wel iemand, die uit nakomelingen van deze combinaties, een lijder of drager kent die eventueel getest kan worden.
- Fela Hlas divoèiny CS
- Jolly ©edá eminence (2 nesten met Chrop)
- Lexa ©edá eminence (2 nesten met Chrop)
- Besi Blue de Louba Tar
- Fiala van Rijneckerhof
- Eloise attak Ken Sigel's (2 nesten met Chrop)
- Dagaz Dille van de Kilstroom
Voor alle duidelijkheid:- Het is absoluut NIET zo dat ik hiermee wil suggereren dat deze combinaties lijders en/of dragers van dwerggroei gen hebben voortgebracht!!
- Alleen Chrop en Dagaz zijn bewezen dragers van het gen, omdat zij samen een dwerg hebben voortgebracht.
- En omdat Chrop met bovenstaande teven een nest heeft voortgebracht zijn we slechts op zoek naar eventuele MOGELIJKE dragers uit die combinaties.
Dwerggroei is een nare afwijking die je geen enkele fokker of hond toewenst. Een dwerg heeft een slecht ontwikkelde hypofyse, waardoor bepaalde hormonen (zoals bv groeihormoon) weinig of niet geproduceerd worden. Doordat ook het schildklierstimulerend hormoon te weinig geproduceerd wordt hebben zij ook een traag werkende schildklier. Behalve dat deze honden klein blijven, hebben ze last van allerhande nare bijkomende kwalen (b.v kaalheid, jeuk, ontstekingen, niet goed functionerende lever en nieren, sloom/traag gedrag) als ze niet dagelijks medicijnen krijgen.