Dank je wel Judith
Ik ben ook erg blij met alle positieve reacties die ik inmiddels per PB en email ontving!
Diverse mensen met nakomelingen uit de lijnen die ik noemde, boden al aan om bloed van hun hond beschikbaar te stellen

Echt super dat mensen zich zo coopertief opstellen om de ontwikkeling van deze test mogelijk te willen maken!
Maar....... helaas heeft Utrecht op dit moment nog niets aan het bloed van deze honden
Want voordat zij iets kunnen doen met die dwerggroei test voor de TsW, moeten zij zeker weten dat dit dwerg gen bij de TsW het zelfde is als het dwerg gen bij de SWH en DH!
Daarom moeten ze nu eerst bloed hebben van een dwerg zelf, of van zijn ouderdieren, want die hebben allemaal zeker het dwerg gen bij zich. (de dwerg als lijder en de ouders zijn dan zeker drager van dit gen)
Van die honden waarbij dus al is vastgesteld dat ze echt het dwerg gen bij zich dragen, kan dit gen dan eerst vergeleken worden met het gen wat dwerggroei bij de SWH en DH veroorzaakt.
En als dat gen dus het zelfde is, kunnen we de test ook gaan gebruiken voor de TsW.
En dan kunnen we ook pas gaan kijken of er nog meer dragers van het dwerg gen in de populatie zitten.
En met een goed fokbeleid (b.v. geen drager x drager meer kruisen) hoeven er dan ook geen dwergjes meer geboren te worden
Daarom is het ook van zo groot belang dat Utrecht zo snel mogelijk een bloedmonster krijgt van een dwergTsW of zijn ouders!!