Ik wil graag nog even reageren hierop. Boudewijn is al heel wat tegen gekomen als hondentrainer op de kynologenclub bij ons in Culemborg. Het is wel echt noodzakelijk dat je het verschil ziet in een gewone hond of een tjech die nog dicht bij de natuur staat. Gewone honden kun je al niet meer lezen (vanuit een houding hun bedoeling opmaken) daarom kunnen tjechen ook heel anders reageren op gewone honden die dus geen signalen afgeven. Het zijn vaak alleen nog de herders die een hoge rug opzetten en in een houding gaan staan. Dus de raad vragen bij iemand die geen tjech heeft lijkt mij dan ook niet zinvol. De meesten zeggen dat je veel met je stem moet doen terwijl een tjech veel meer met lichaamstaal doet. In jou geval is het denk ik belangrijk dat de hond in alles voelt dat hij in rangorde onder je staat. Dus geef je hond alles uit je hand, ook de gewone brok. Niets meer in de bak doen voorlopig alleen nog vanuit je hand laten eten. Dan zal de hond gauw de rangorde voelen, zonder dat je hoeft te straffen. Ook is het heel belangrijk dat je daarbij heel voorzichtig tijdens dat eten de lippen van de hond te strelen en bouw dat op. Ook wanneer de hond geen eten krijgt gewoon af en toe tijdens het aaien de bek betasten en even de lippen omhoog. Als je hond daaraan gewend is geraakt moet je ook iemand anders dat laten doen. Zo zul je op keuringen geen problemen krijgen als de keurmeester de tanden moet controleren. Want happen naar de keurmeester is einde oefening en ik heb dat al een paar keer zien gebeuren dat iemand de ring moest verlaten hierdoor. Voor verdere opvoeding adviseren wij je het boek deel 1 en deel 2 van Arjen van Alphen & Francien Koeman: honden trainen volgens de regels van de natuur met de roedelmethode. Wij hebben daar bijvoorbeeld in gevonden dat je de riem om je buik moet dragen met het gevolg dat onze grote reu nu heel braaf naast ons loopt zonder te trekken terwijl de andere 3 honden er naast lopen aan de riem. Dat was iets nieuws wat we voorheen nergens hadden gelezen. Dus voor iemand die al heel wat opleiding in trainen achter de rug had is deze methode voor een tjech veel beter wat wij nu dagelijks merken. Dus zet m op en geef nooit op!
Groetjes, Janneke