voor mij is een Tsw een doodgewone hond, maar heeft hij zeker wel een aantal rastypische eigenschappen

En tuutlijk zullen die in meerder of mindere mate bij een individuele hond aanwezig zijn. En ten dele zullen ze ook wel bij andere rassen voorkomen.
En je kan mij ook echt niet wijsmaken dat alle verschillende rassen gewoon honden zijn en daardoor met elkaar te vergelijken zijn

Ik denk dat iemand die bv een doorsnee lab of newfy ervaring heeft, toch wel ff moet slokken als ze met een TsW beginnen
Maar om even bij de vragen te blijven:
. De Tsjech staat nog dicht bij de natuur...
Het is maar hoe je dit uitlegt
· De Tsjech is anders dan een “normale hond”...
Voor mij is het een gewone hond. Maar iedere hond heeft zijn eigen specifieke
kwaliteiten gekoppeld met rasspecifieke eigenschappen·
. De Tsjech reageert meer op lichaamstaal dan een normale hond.
En ook dit is maar hoe je de vraag intepreteert

Mijn ervaring is dat ze daar goed op lichaamstaal van mensen reageren, maar dat doen diverse andere rassen ook

Daarnaast is mijn ervaring dat ze ook heel snel en sterk op lichaamstaal van andere honden reageren. OK doen andere honden ook

Maar ik heb bv nog nooit een spaniel heftig zien reageren op bv een sharpei vanwege zijn uiterlijk maar SWH's en TsW's wel
· De Tsjech is terughoudend t.o.v. mensen....
Daar herken ik zelf helemaal niets in bij de TsW's die ik regelmatig zie! Maar ook voor dit geldt, natuurlijk zijn er ook TsW's die dit wel zijn!
· Uw haalt een stukje natuur in huis....
Daarin ben ik het helemaal met Sten eens

Kun je beter een kerstboom nemen!
· De Tsjech moet je vlees voeren want de wolf eet ook alleen maar vlees....
Dit slaat nergens op want een TsW is geen wolf maar een HOND!

En redenen over wat je een hond wil voeren , zullen hopenlijk toch wel op iets anders gebaseerd worden