de bedoeling van de test is denk ik in eerste instantie het voorkomen dat er dwergen geboren worden (dan wel in de baarmoeder dood gaan waardoor kleine nesten)
Natuurlijk (tenminste dat mag ik hopen ) zal er geen enkele dwaas zijn die met een dwerg gaat fokken. Een dwerg is homozygoot (dwz heeft 2 dwerg genen nml 1 van pa en 1 van ma) voor het dwergen. het is natuurlijk nog maar de vraag of een dwerg vruchtbaar is met alle andere problemen van hormonen die erbij mee spelen.
Wat we dus gaan proberen te voorkomen is dat er dwergen geboren gaan worden (in eerste instantie) en misschien veeeeeel later niet meer met dragers fokken.
als je met 2 dragers fokt, heb je dus het risico op een dwerg (of op dode pups, of kleine nesten doordat pups al heel jong zijn afgesto rven en weer zijn afgebroken in de baarmoeder) 1 van 4 pups zal dwerg zijn, of er worden er ipv 4 maar 3 geboren omdat nummertje 4 al in de baarmoeder is doodgegaan.
als je nu een drager altijd koppelt met een 'gezonde'partner wordt er geen dwerg meer geboren en heb je dus grotere nesten, ondanks dat je dus wel kan blijven fokken met de dragers en je niet meteen een kleinere populatie hebt met het fokken.
een goed voorbeeld kun je bij de nederlandse schapendoezen vinden bij het onderzoek naar PRA bij hun ras.
http://www.doezen.net/index.php?opti...mid=89&lang=nl bij dit ras is nu dus een gen gevonden waardoor je kan voorkomen dat er honden met PRA geboren worden.... dit lijkt mij in ieder geval een zeer goede zaak.
en nog iets... HD is een multifactoren ziekte............
het dwerggen hoogstwaarschijnlijk niet!! , als je dit test kun je voor 99 % garanderen dat er geen dwergen meer geboren worden.
Lijkt mij erg zinvol om hier met zijn allen voor te gaan!!!!
aangezien mijn hond uit een klein nest komt (lees 1) ben ik een van de eerste die mijn hond laat testen als de test gevalideerd is.