View Single Post
Old 17-02-2009, 10:10   #6
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

een drager is een hond die 1 dwerggen heeft en 1 normaal gen = een normale gezonde hond

en lijder is een hond die dwerg is, heeft dus 2 dwerggenen (1 van pa en 1 van ma gekregen)

uit de combinatie gezonde hond x drager, word 1/2 gezonde pups geboren en 1/2 dragers (ook gezonde honden)

nog even voor de duidelijkheid heid

het dwerggen is waarschijnlijk een recessief gen dwz dat je er 2 van moet hebben voordat je problemen van krijgt
laten we het dwerggen voor het gemak kleine d noemen en het gezonde gen hoofdletter D

DD (1 gen van pa en 1 van ma) is de 'gezonde hond'
Dd is de drager is ook een gezonde hond
dd is een dwerg /niet gezond/mist de productie van verschillende hormonen en daarom dwerg.

DD x DD levert
pa: D gen en nog een D gen Ma : D gen en nog een D gen

als je dit gaat kruisen met elkaar krijg je alleen maar DD uit de kombinaties dus allemaal gezonde honden

Dd x DD of DD x Dd (pa of ma is drager )

genen die er te verdelen zijn van
pa zijn D en d , van ma zijn D en D
dit levert de volgende combinaties op
DD
DD
Dd
Dd
dus de helft gezonde honden zonder het dwerggen en de helft gezonde honden die drager zijn.

uit de kombinatie
Dd x Dd dus het combineren van 2 dragers(klinisch gezonde honden)

zijn de volgende combinaties bij de pups mogelijk:
nml
DD
Dd
Dd
dd

dus 1/4 van alle pups is DD gezond
1/2 van alle pups is Dd gezond maar drager
1/4 van alle pups is dd (alleen deze groep kan dus of in de baarmoeder sterven/dood geboren worden /minding zijn bij de geboorte)

uit de combinatie

dd x dd
zou theoretisch alleen dd geboren worden... maar ik vraag me ernstig af of dit uberhaupt mogelijk is met alle hormoonafwijkingen die aanwezig zijn.

nu al wat duidelijker?

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Dus als ik het goed begrijp, kan uit een drager x lijder geen dwerg geboren worden?

Last edited by jmvdwiel; 17-02-2009 at 10:14.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote