View Single Post
Old 18-02-2009, 21:08   #37
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

als fokker kijk je ook naar meer dingen als het dwerg gen... maar wat je bv zou kunnen doen is de eventuele teven die je aanstaan in het nest en waar je mee verder zou willen fokken die zou je kunnen testen voordat je beslist welke pup blijft.

Ik ben het er mee eens dat met vrije honden fokken beter zou zijn... maar ik denk niet dat dit haalbaar is bij een ras met zo'n kleine genen populatie. Dus dan is het ervoor zorgen dat er geen dwergen geboren worden prioriteit nummer 1.

Net zoals bij de hollandse schapendoes, hier is het gen gevonden voor PRA bij dit ras. ook hier worden dus geen 2 dragers meer gekoppeld, maar enkel een drager met een vrije hond gekoppeld. Uiteindelijk zou je dit gen eruit willen hebben maar ook dit ras is dus klein qua populatie.

Overigens is er bij een jachthondenras het von willenbrand disease gen (honden met een verhoogde bloedingsneiging) er in nederland uitgefokt! dit met volle medewerking van de rasvereniging. Helaas is er in het buitenland niet veel aandacht aan besteed zodat als er import honden komen je deze honden toch eerst weer moet testen voordat je er mee gaat fokken.

Dus als nu gewoon iedereen de neuzen dezelfde kant op zet dan komt het wel goed met dit dwerggen.... wat mij betreft is het dan een niet onoverkomelijk probleem.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote