View Single Post
Old 09-03-2009, 17:09   #146
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Ik denk ook dat de laatste opmerking van Christa nog meer van toepassing is dan geld.... Veel mensen willen graag "Beroemd" worden en in de hondewereld heb je daar dus ook diverse varianten in!

Er zijn fokkers die alleen voor de showresultaten gaan. Die lopen dus internationaal alle shows afl om snel aan kampioenschaps titels te komen (en bij een klein ras zoals bv de TsW is dat ook niet zo moeilijk, als bij rassen waar dr iedere show tig van in de ring staan!) En als je de BBC documentaire over rashonden herinnert, weet je dat er ook kampioenen zijn die het nagenoeg begeven van genetische kwalen en ellende! (want daar kijken ze op shows niet naar!)
En een behoorlijk aantal van deze fokkers noemen zich zelf ook "topfokker" vanwege hun volle bekerkast

Er zijn fokkers die graag een paar keer het hele alfabet fokken, want dan vinden ze zich echt de Atot Z fokker die mensen zich herinneren

Er zijn fokkers die bij wolfhonden graag weer een wolf willen inkruisen, in de hoop dat ze later dan net zo beroemd worden als dhr. Hartl of Saarloos

En dan heb je ook de fokkers die kruisen en de nakomelingen laten registreren. Hier is het precieze doel mij ietwat duister, maar wellicht is het hier ook de hoop dat zij later bekend worden als DE Redder van het ras met hun inkruisingen!

Afijn zo zijn er nog wel meer varianten te bedenken

Ik heb mij er eigenlijk nooit zo in verdiept en ken alle registratie regels in de verschillende landen niet zo precies. En wellicht verschillen die regels ook nog per ras!
Want als ik als fokker een combi plande , was ik altijd al een jaar van te voren bezig om tig generaties van de stambomen van beide honden na te pluizen. Want iedere hond, al is hij kampioen, heeft ook min punten. En het is niet zo slim om van beide kanten zo'n min punt in te brengen! Vandaar dat ik me nooi bezig hield met registratie honden, alleen met ellenlange stambomen!

Ik weet alleen dat ooit die registratie regel is ingesteld om fenotypische honden te kunnen behouden en gebruiken voor de verbetering en/of de opbouw of heropbouw van een ras.
En dat werd in Nederland ook gedaan voor de wederopbouw van een aantal oud Nederlandse rassen.
Maar ik weet ook dat er een aantal stamboeken voor bep. rassen "gesloten" zijn.

Maar zoals gezegd, ik ben helemaal niet thuis in die materie!
En ik ben dan eigenlijk ook wel benieuwd of:
  • registratie van zulke honden in Nederland ook kan
  • of er rasgebonden regels voor zijn
  • hoe dat dan zit met gesloten stamboeken (en wie of welk land dit dan bepaald)
  • in welke landen TsW mixen dan wel geregistreerd kunnen worden
  • en heeft ieder land dan ook na een aantal generaties die honden gewoon als volledige rashond te accepteren?

Wie kan ons hier op het forum meer over vertellen??

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote