Quote:
Originally Posted by Zarukas
Wat ik niet helemaal begrijp is de eis over de omgang met kinderen
en vervolgens tussen haakjes "of ze kan het nog leren".
Als een hond iets nog moet leren heb je daar geen garantie op.
Er is dan ook kans dat ze het niet leert, en wat dan?
Met alle risico's van dien in de tussentijd, sprekend uit eigen ervaring.
Bij een goede vriendin van mij is een Saarloos van kennelhond tot huishond geworden, zonder problemen met kinderen en katten, maar niet 100 %zindelijk. Bij mij is het behoorlijk fout gegaan met een Tsjech, voormalig kennelhond en kan dus absoluut niet met kinderen en katten (ontstaat prooigedrag).
Mijn advies: neem geen risico, denk niet te makkelijk over "het zal wel goed gaan" of "we proberen het gewoon", een hond is altijd sneller dan een kind en ook vaak sneller dan een volwassene kan reageren.
veel wijsheid bij het maken van de juiste keuze.
groet,
Marjan
|
Wat je zegt is helemaal waar. Met de opmerking dat de hond het nog kan leren, doel ik er op dat de hond nog jong is. Jonge honden zijn nog erg flexibel en in de meeste gevallen goed te vormen (met de uitzonderingen even buiten wegen gelaten). Daarom heb ik ook liever dat de hond al ervaring heeft om ongelukken te voorkomen.
Iemand heeft me idd een kennelhond aangeboden, maar ik heb er mijn grote twijfels over. Ik vind het erg sneu dat ze na de fok weg gedaan worden omdat ze niet meer nodig zijn. Er werd ook letterlijk gezegd.
Als ik er niet meer mee fok, mag een ander het ook niet. Door die opmerking was ik echt ontdaan en had het ook nooit verwacht dat er zo gedacht werd. De honden zijn gewoon producten! Ik weet dat er geld aan verdiend moet worden, maar ik vind het welzijn van de honden belangrijker. Tuurlijk verdienen die honden een thuis (graag zelfs), alleen zo stimuleer ik wel grote fokkers om elke keer weer nieuwe honden te gebruiken die uiteindelijk dezelfde toekomst krijgen. Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel niet alle fokkers!
Dus het hangt echt van de fokkerij af, voordat ik een kennelhond neem. Maar ik denk dat het toch eerder een huishond wordt.
Groetjes, Kim