reactie gehoorzaamheid en pakwerk
Hoi patrick en Tatti ,
Wat ik zelf heb meegemaakt en voor vrees in vele hondenscholen is de manier van omgaan met een tsjech door de instructeurs aldaar ! Er word teveel vergelijking gemaakt met een ander ras en dan weten ze geen oplossing meer en beginnen ze jammer genoeg druk te zetten op de tsjech hetgeen een averechts effect geeft ( ze kunnen best wel koppig zijn hoor ).Ben zelf in Schoten geweest en geen al te beste ervaring in dat pakwerk meegemaakt (zelf jaren pakwerk voor duitse herders en politie honden gedaan ),ze doen daar bijtwerk verkeerd en houden de honden voor dom en laten ze verkeerd inbijten .Een tsw is echter vele slimmer dan de meesten denken en ze denken vooruit ,ook in gehoorzaamheid .Als ze iets doen kan je best onmiddellijk stoppen en spelen of anders belonen met voedsel .De meeste fouten op hoondenscholen gebeuren door een oefening meermaals te laten uitvoeren (2,3 of meerdere keren ) en op laatste gaat tsw in de fout of geen zin meer ,kan je ze ook niet belonen natuurlijk .Het zijn geen mechelaars of borders hoor die die wel kunnen (ook niet allemaal ) .Ben op hondenschool zelf instructeur geweest en op eigen manier beginnen trainen met ice-wolf ,oefening voet in 2 a3 stappen en steeds belonen en 1 keer hooguit 2x doen ,dan spelen en andere oefening doen ,na 3 lessen waren in de andere lessen bijna geen geleiders meer en vroegen ze of ze bij me en men kameraad die mijn principe meedeed mochten komen (9 van de 10 spelen allemaal gehoorzaamhied nu ).Ik zeg niet dat dit vanzelf gaat en DE MANIER IS maar je moed volhouden ,consequent trainen en belonen dan ben je al voor 70 percent goed bezig .
Tatti mail me eens het juiste adres van de club door aub kan ik me inschrijven bij jullie .
stephan
|