Elise,
Zover ik het tot nu toe heb begrepen mag je in nederland de Tsjech niet als trekhond gebruiken je zal naar Duitsland of Belgie moeten. In de wet op de dierenbescherming is het sinds 1962 verboden om honden als trekhond te gebruiken op een paar uitzonderingen na zie hier onder.
Sinds 1961 is het gebruik van de hond als trekdier in Nederland wettelijk verboden. Op de laatste dag van dat jaar werden de laatste 23 trekhonden voorgoed uitgespannen. Tegenwoordig is in andere landen het trekken van karren echter nog steeds een vorm van folklore of een heuse tak van hondensport. In Nederland zijn deze activiteiten taboe. Het wordt in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren aangemerkt ais dierenmishandeling en is zelfs strafbaar' Siechts voor enkele rassen geldt een vrijstelling: de Alaskan Malamute, Eskimohond, Groenlandse Hond, Samojeed en Siberian Husky. Voorwaarde is dat zij een zuiver ras moeten zijn, dus geen kruisingen. Zij mogen een kar of slee trekken, mits hun eigenaren in het bezit zijn van een ministeriƫle beschikking en er geen pijn of letsel wordt veroorzaakt, en hun gezondheid of welzijn niet wordt benadeeld.
Ik heb begrepen dat de boetes bij overtreden niet misselijk zijn. Dus als je niet toevallig vlakbij de grens woont gaat het niet lukken.
Ik heb wel een keer een demonstratie gezien waarbij Tsjechen de step trokken. Het was duidelijk te zien dat zij het leuk vonden en kunnen het ook zonder problemen doen. Heb het zelf toen ook even geprobeerd en ik moet zeggen was erg leuk om te doen zo.n step met twee Tsjechen ervoor. Helaas woon ik ook niet in de buurt van de grens dus blijft het voor mij fietsen met de Tsjechen.
Gerard
|