View Single Post
Old 05-11-2009, 16:27   #12
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Er kan van alles een aanleiding zijn, lekker ruikend plekje, lekker eetplekje (modder in het gras o.i.d.), een stokje (of ander speeltje), pijn (door doorn, verstappen), hond reageert heftig op een tak met doornen die in zijn vacht verstrikt is geraakt, enz. elk gedrag die een andere hond niet accepteert doordat het als niet normaal wordt gezien.

Ik had een keer een Beagle die tijdens het rennen giga ging gillen (volgens mij had ze zich verstapt of haar knie was 'op slot' gaan zitten). Het klonk alsof ze dood ging.
Doeska (en ze waren de dikste vriendinnen!) reageerde hier heel heftig op en ging die Beagle nu echt aanvallen met bijten en schudden.
Ik moest daar echt tussenbeide komen en ook de andere honden gingen heftig reageren. Daarna moest die Beagle niet veel meer van andere honden hebben en zeker niets meer van Doeska. Na een aantal weken ging ze weer met Doeska spelen en nu zie je niets meer aan die Beagle dat ze bang is en daagt zelfs Doeska zelf uit.
Die beagle had de link gelegd met pijn (en natuurlijk de heftige reactie erbij) en andere honden, terwijl ze de pijn zelf veroorzaakt had (of door verstappen of 'knie op slot' ).
Dus waarom soms zulk gedrag ontstaat, het gaat in secondes zo snel die gedragingen en het gaat erom of het gedrag getolereerd wordt door die andere hond. Je weet nooit wat een andere hond allemaal kent aan sociale vaardigheden. Die de hond moet leren van zijn moeder en andere rassen (diverse uiterlijken).

Last edited by Jolanda; 05-11-2009 at 16:30.
Jolanda jest offline   Reply With Quote