Thread: vraagjes
View Single Post
Old 29-03-2005, 22:19   #2
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hoi Wilma,

De meeste wolfhonden worden maar 1 x per jaar loops. Bovendien is hun eerste loopsheid over het algemeen ook veel later dan bij andere honden. Bij de meeste honden is dit ook pas na 16 mnd. (Onze Chezka werd bv pas met 23 mnd de eerst keer loops)

Daarnaast is ook de duur van de loopsheid en het moment waarop ze vruchtbaar zijn anders dan bij andere hondenrassen. Hun loopsheid kan bv vaak ook veel langer duren!

Het enthousiaste bijterige/happerige gedrag komt ook bij veel wolfhonden voor. Een favoriet spelletje van veel wolfhonden (ook van de mijne ) is bv al rennend in het voorbijgaan in de billen van een andere hond happen.

Er is voor mij ook een verschil in het pijnlijk happen/bijten/knauwen in je handen of het hele minieme zachte beetjes geven (zo iets als vlooien, nitten etc)
Het enthousiaste hardere happen/bijten (ook tijdens spelen) hebben we onze honden vanaf pup al verboden door hard "au" of "nee" te zeggen en de hond vervlg een speeltje te geven en verder te negeren als ze door wilden gaan met in mij te bijten.
De kleine zachte (nauwelijks voelbare) beetjes als ze lekker bij je liggen, hebben we altijd kunnen reguleren met alleen het woord "zachtjes"

Je vraagt om raad, en ik wil je best helpen. Maar het is zo moeilijk om raad te geven voor de hond van een ander (als je de andere en zijn hond niet kent en niet weet hoe ze met elkaar omgaan)
Daarom kan ik wat dit betreft ook alleen maar voor mij zelf praten.

Persoonlijk sta ik bij mijn honden nooit gedrag toe wat ik niet wens of onprettig vind. En dat houdt niet in dat ik dan maar continu commando's loop te geven hoor!
Het is een keer nee en voor de rest het positieve gedrag belonen (direct als ze bv niet meer bijten). Maar vnl negeer ik alle negatieve zaken en beloon alleen de positieve. Een van mijn honedn kan soms heel opgewonden gaan rond springen en blaffen, het enige wat ik op zo'n moment doe is hem aanlijnen een tijdje in huis met mij mee laten lopen (terwijl ik hem totaal negeer) Pas als hij zich weer normaal gedraagt (in mijn ogen dan ) zal ik hem dan aandacht geven en begroeten.

Maar nogmaals, je hebt hiet weinig aan want ik praat vanuit mijn situatie, vanuit mijn opvoedingsmethoden en mijn relatie met mijn honden.
Voor jou zou het veel handiger zijn om een keer om advies op je hondenschool en/of een gedragstherapeut te vragen. Die kunnen je ook tips "op maat" voor jouw situatie geven.

Nog even over het knuffelen, de ene hond vind dit ook lekkerder dan de andere hoor! een van mijn tsjechen kan er niet genoeg van krijgen en de ander vindt het veel lekkerder om gewoon uren aan mijn voeten te liggen als ik zit te compen. En ik heb met beide honden een goed band hoor! Dus voel je zelf beslist niet rot en/of schuldig als je hond niet lekker met je wil knuffelen. De jouwe speelt blijkbaar liever met je

Jonge honden, en zeker veel wolfhonden zijn geweldige slopers! Maar na mate ze ouder worden neemt dat gelukkig weer af. En ook hierbij geldt weer dat niet iedere hond daarin het zelfde is. (Mijn ene was een ongelooflijke sloper en de andere niet.) Maar nu kan ik ze gelukkig allebei los door het huis laten lopen
Maar als ik de deur uitga, zet ik ze voor de zekerheid wel in een bench hoor!

Tips die ik je kan geven zijn:
geef haar de kans niet om je eigen spullen te slopen (zet haar in een bench als je haar niet in de gaten kunt houden), daardoor voorkom je ook dat je steeds negatief op haar reageert.
Geef haar wat speeltjes en zooi die ze mag slopen vlak voordat je de kamer uitgaat (tennisballen, lege dozen, wc rolletjes, oude lappen etc)
en prijs haar zodra ze met die spullen aan de gang gaat ipv je huisraad

En verder hoop ik dat je in jouw buurt een hondenschool of gedragstherapeut kunt vinden die je wat praktische tips voor jouw situatie kan geven. Mocht je wat dat betreft ook adressen/tips willen hebben, geef dan even een seintje.

Sterkte en succes!

groetjes,
mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote