View Single Post
Old 03-02-2010, 20:11   #15
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

Er zijn nog een heleboel andere dingen waar je ook aan moet denken wat betreft fokken, en het is dus niet alleen DM, maar bv ook HD/ED/ gedrag/dwerg etc.......
Daarbij moeten we eerst zien uit te vinden in hoeverre het gen zich heeft verspreid om preciese inschattingen te geven wat verstandig is.

IN MIJN OPTIEK denk ik dat als het gen een wijde verspreiding heeft binnen het ras het zeker goed zou zijn om drager x drager te kruisen. Het simpele statistische sommetje geeft dan dat je 3/4 'gezonde' honden krijgt en inderdaad 1/4 lijder. maar dus ook 1/4 vrije honden......

een lijder (die nog geen klachten heeft) zou je wel altijd met een vrije hond moeten kruisen, wat dus allemaal dragers oplevert.

Maar door dus te testen kun je voorkomen dat je lijder x lijder gaat kruisen (zonder dit te weten) en dus allemaal lijders krijgt.
En als je zonder te testen lijder x drager kruist , krijg je 1/2 dragers en 1/2 lijders.

Deze 2 laatse opties zijn wat mij betreft erger dan BEWUST drager x drager te kruisen.
Wat er uiteindelijk moet gebeuren indien dit mogelijk is, proberen dit gen te verdunnen in de populatie, het laatste wat er moet gebeuren is om alle honden die dit gen bij zich dragen als 'besmet' te gaan zien.
Dat zou namelijk heel erg dom zijn, en dan kun je het ras beter meteen opdoeken.
Het is waarschijnlijk dus niet mogelijk om in enkele generaties zo'n gen eruit te fokken, maar we kunnen wel proberen om de frequentie van lijders zo laag mogelijk te krijgen.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote