View Single Post
Old 01-08-2010, 10:24   #35
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Wat ik dan weer jammer vind van het topic waar Martine naar refereerd is dat dit maar even onder de noemer "natuurlijk" gedrag word geschoven.

Het is mijnsinziens namelijk helemaal niet "natuurlijk" dat een hond een andere roedel aanvalt op vreemd terrein (lees: dat van de buren). Dat een hond uitvalt op eigen terrein (of aan de lijn) om zijn roedel te beschermen kan ik me wel wat bij voorstellen.

En inderdaad, er zijn heel veel Tsjechen die pats-gedrag vertonen. Stefanie refereerde eraan dat mijn hond Shadow dat doet, maar mijn hond Kyra doet dat ook. En dan voornamelijk als ze aan de lijn zitten. Maar zodra ze op vreemd terrein zijn en los lopen doen ze dat niet. Tenminste, als je ze loslaat op een binnenplaats met heel veel andere honden gaat dat prima.

En mijn "oude" buren hebben ook een dominant klein uitdagend "rot"hondje, echter heeft Shadow nog Kyra ooit de behoefte gehad om deze door elkaar te rammelen.

Daarom is het "natuurlijke" gedrag wat Stefanie beschrijft van haar hond, en het patsgedrag dat mijn hond/honden vertoond, niet met elkaar te vergelijken mijnsinziens.

"just my 2 cents"

Groetjes,
Barry

Last edited by Azazel; 01-08-2010 at 10:31.
Azazel jest offline   Reply With Quote