Ik vind het sowieso geen probleem om een muilkorf te gebruiken als een situatie zich daartoe leent. En ook als het verplicht zou worden, zou ik daar totaal geen moeite mee hebben. In de Oost Europese landen hebben ze van die handige 'winkelwagen-modelletjes' ... Die zijn geweldig, want dan kunnen ze toch gewoon vrijuit hijgen enzo, want dat is natuurlijk wel een crime met die muilkorven die hier worden verkocht; ze kunnen nauwelijks hun bek opendoen.
Ik vind het absoluut niet 'stoer' om er prat op te gaan dat "mijn hond dat niet nodig zou hebben", want een hond is een dier en kan daarom in uitzonderlijke gevallen met een onvoorspelbare reactie komen. 'Mijn hond doet dat niet' is net zo geloofwaardig als dat je kinderen zeggen niet te blowen terwijl ze in de achtertuin van die prachtige exotische planten hebben gezet en ineens 'groene vingers' blijken te hebben.
Ik vind het wel jammer dat de gemiddelde Nederlander heel spastisch reageert met het zien van een gemuilkorfde hond, daar allerlei volslagen foute conclusies aan verbindt en er vervolgens met een ENORME boog omheen gaat (terwijl juist DAN zo'n hond niks kan uitrichten

).
Als de muilkorf in het openbaar verplicht zou zijn, heb je sowieso veel minder incidenten, ook tussen honden onderling. In de huidige situatie in Nederland loopt het uit de klauw als jouw hond wel een muilkorf heeft, en dat kleine, hysterisch keffende, agressieve tering-ettertje van de hoek dat niet heeft. Jouw hond kan dat ettertje met gemak in 1 schudbeweging naar de hondenhel (daar hoort zo'n ettertje imo, en zeker niet in de hondenhemel) helpen, maar dat etter veroorzaakt alleen maar vreselijke wonden bij jouw hond. Jouw hond wordt vervolgens door de hele buurt en de politie aan de schandpaal genageld, terwijl hij niets anders heeft gedaan dan zijn natuur gevolgd, namelijk het uitschakelen van een misvormd, uiterst schadelijk en psychopatisch misbaksel.
(... zo hehe, dat lucht effe op, haha ... wij worden in ons dorp omringd door dit soort verknipte spelingen der natuur ... Ze hebben hier hele nesten van die ellende gefokt, en ik denk dat de nieuwe eigenaren er geld bij kregen als ze zo'n kreng namen)
Maar alle gekheid op een stokje ... ik denk dat als honden er gewoon mee opgroeien, er niks mis mee is om de muilkorf gewoon in het openbaar te verplichten.
Maar ja, probeer eens een muilkorf om de snuit (huh, waar dan) van een Engelse Bulldog heen te vouwen ... of om zo'n platgemept koppie van een pekinees/chizuzu/hatschi...-of-zoiets ...
Nou ja, even terug naar waar het om ging: ik heb een snuitje vaak bij me, maar gebruik 'm weinig. Maar bij de dierenarts, het douchen, etc. is het vaste prik, want meneer wil dan nog wel eens hardhandig zijn protest duidelijk maken, en dergelijke discussies ga ik gewoon niet met hem aan. Dan is het "1 keer protest?" Gelijk snuitje om. Simpel en effectief.
Groet,
Monique