Hallo allemaal,
Even een update over hoe het nu gaat met mijn kleine

en zijn eet/kluif gedrag.
Na alle reakties gelezen te hebben en mijn conclusie eruit getrokken te hebben, ben ik aan de slag gegaan. Ik heb eigenlijk een mix gemaakt van alle reakties
Ik ben weer helemaal terug naar de basisprincipes gegaan. Heb net gedaan of ik eerst zelf uit de bak ging eten, en Timber moest dus netjes op zijn beurt wachten..

Dat was wel erg moeilijk, maar het lukte. Daarna heb ik hem zijn eten gegeven en hem geaait. Dit ging goed. Echter toen ik weg was gelopen en weer richting bak kwam....(niet eens regelrecht op de bak af) ging het mis. Hij begon te grommen en probeerde mij weg te jagen.
Dit heb ik dus echt niet geaccepteerd van hem. Heb hem stevig in zijn nekvel gepakt en met een duidelijke NEE weer neer gezet. Timber ging in een hevig protest (grommen en tanden laten zien). Ik heb hem stevig vast gepakt en op zijn rug neergelegt (klinkt makkelijker als dat het was) en net zolang laten liggen todat hij zich overgaf.
Volgens mij heeft dit een goed effect gehad. Het is nu zelfs zo dat Timber af en toe zijn voerbak verlaat en naar mij toe komt gelopen kwispelend.
Dit gedrag beloon ik uitbundig. Het advies van Barry pas ik ook toe en het werkt.
Daar het een klein dominant

is, ben ik met alles nog consequenter geworden (niet dat ik hem dril), maar wel dat hij weet dat hij onderaan de ladder staat. Ik merkte n.l ook dat het gedrag van volwassen honden t.o Timber aan het veranderen was. Zij zetten hem met regelmaat wat hardhandiger op zijn nummer. Mijn aanpak was dus inderdaad in de hondenwereld die van een " softie" zoals Mijke zo mooi beschreef
Al met al heb ik heel veel aan jullie adviezen gehad en ben daar erg blij mee. Timber lijkt nu te weten waar hij staat....en ik weet nu hoe ik me moet opstellen. Zo zie je maar dat duidelijkheid voor rust zorgt
Nog even voor Joyce:
De reden waarom ik dit doe is dezelfde als Barry. Ook ik heb regelmatig kleine kinderen over de vloer en zou niet willen dat er iets gebeurd. Natuurlijk word de kinderen geleerd de honden met rust te laten als zij eten, maar de honden moeten ook weten dat zij niets hebben te doen als er iemand in de buurt van de voerbak komt.
Groetjes Yolanda en Timber