Jammer hoor al die misverstanden....
De meeste mensen die hier in het forum reageren ken ik ook allemaal persoonlijk.
En ik ben er van overtuigd dat niemand hiervan het rot bedoelt of de intentie heeft anderen te beledigen of voor schut te zetten!!
Alleen merk ik steeds weer (hier en in andere forums) dat misverstanden via internet communicatie zo makkelijk ontstaan.
Alleen al door woordgebruik vangt de lezer soms heel iets anders op dan dat de schrijver bedoelde.
Wat betreft discussies over het gedrag van wolfhonden (alleen al op de diverse taalgebieden op deze site en daarnaast ook de andere saarloos sites en honden forums) is het mij inmiddels heel duidelijk, dat de misverstanden hier ook altijd te maken hebben met de verwachtingen die mensen zelf hebben ten aanzien van hun wolfhonden.
Veel mensen kiezen deze rassen op hun uiterlijk en hun uitstraling.
En daarnaast ziet iedereen daar in dan graag de door hem/haar gewenste eigenschappen in terug.
De een wil graag een terughoudende hond (of soms zelfs een ietwat schuwe of bange) en ziet daarin dus graag de door hem geliefde eigenschappen van de wolf.
De ander zegt weer dat een wolfhond en met name een TsW absoluut nooit bang mag zijn, maar juist een moedige hond moet zijn.
En iedereen zal, heel begrijpenlijk, de eigen trekjes van zijn/haar hond(en)vergoeilijken.
En eerlijk gezegd heb ik de uitersten in beide wolfhonden rassen in de praktijk ook gezien en meegemaakt (van schuw en angstig tot vrij, expolsief en soms zelfs ietwat agressief).
En de gemiddelde waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen.
Maar wat wel een feit is dat ze te terug getrokken en angstige (en/of bange) Tsw's in de landen van orrigine niet accepteren. Deze honden zullen dan ook vaak een P14 (ongeschkt voor de fokkerij) krijgen. Daarnaast heb ik helaas ook meegemaakt dat in die landen explosievere exemplaren met een muilkorf voor gekeurd mochten worden (omdat ze uitvielen naar de keurmeester) en die toch een P1 (uitstekend geschikt voor de fokkerij) kregen.
En dat is natuurlijk ook niet iets waar wij in ons overbevolkte en drukke landje op zitten te wachten!
Daarnaast is het helaas ook wel zo , dat op een aantal forums in andere talen de Ned. TsW's vaak afgeschilderd worden als over het algemeen niet rastypische en bange honden

En ook dat is gelukkig ook niet waar!
Maar om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
Ik zou zo een twee drie ook geen tips voor je weten (ik ken je hond niet en kan op afstand zeker niet oordelen over haar gedrag), maar wellicht kun je eens contact opnemen met een ervaren gedrags therapeut bij jou in de buurt. Die mensen weten er echt veel van en kunnen, als ze je hond observeren, ook vaak veel heel nuttige en praktische tips geven waar je echt iets aan hebt.
Want als een hond "hapjes" gaat geven aan bezoekers terwijl je er bij bent, lijkt mij toch ook niet iets om vrolijk van te worden. (moet je dadelijk altijd je hond vast gaan zetten of elders laten zitten als je bezoek krijgt en dat is natuurlijk helemaal niet te doen in een gezin)
Ik kan je vanuit mijn ervaringen geen tips geven omdat ik naast m'n andere honden hier twee hele vrije tsjechen heb rondlopen die alle bezoek top vinden. (alhoewel ze de een natuurlijk ook leuker vinden dan de ander).
Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat (mijn) wolfhonden ook behoorlijk waaks kunnen zijn

.
Als wij niet thuis zijn, hoeft er ook helemaal niemand te denken dat hij door de honden gastvrij verwelkomd zal worden hoor! (diverse onnozelen die dit probeerden, kregen als aandenken toch echt blauwe plekken op de kont als waarschuwing!)
Ik wens je echt veel succes en laat ons svp nog eens wat horen als je tips gekregen hebt, want daar kunnen we allemaal alleen maar weer van leren!
Groetjes,
mijke
PS
En laten we alsjeblieft een beetje uit blijven gaan van goede bedoelingen van alle schrijvers op dit forum!
We zijn nl allemaal gek op wolfhonden en een ieder zal alleen weer op zijn/haar eigen manier met z'n honden om willen gaan!!