Hallo allemaal,
Nog nagenietend van een leuke lekkere wandeling met de honden van mijn hondenuitlaatgroep, lees ik deze nieuwe berichten.
Nagenietend, omdat het weer voorjaar is en de honden zo leuk 'bezig' waren. Uit de wind met af en toe het zonnetje speelt de één met een takje, de ander rolt lekker door het gras en anderen dagen elkaar uit om achter elkaar aan te hollen en een speelse zijdelingse hap uit te delen. Igor had het weer prima naar zijn zin; wat zou ik dit gedrag graag overal van hem zien!
Ben er dus achtergekomen dat Angel van Wilma uit Roosendaal Igor's broer is. Angel vertoont dat angstige gedrag naar mensen niet. Het lijken Kaïn en Abel wel.
Om terug te komen op de nieuwe berichten:
Conny van Timber dit zou een mogelijkheid kunnen zijn: Vind Timber een bepaald speeltje leuk?
Mocht je nl. plotseling een fietser of hardloper tegen komen dan kan je dat speeltje snel tevoorschijn halen en er al overgooiend van je ene naar de andere hand en/of in de lucht mee zwaaien joelend en roepend (wat een raar mens!) de andere kant op rennen. Rent Timber jou kant op en is hij bij je dan ga je stilstaan draai je om en roep je snel (voordat hij bij je is) Timber HIER! (met een vrolijke stem!) en beloon je hem met het speeltje (trekspelletje of apporteerspelletje), beloon ook met een vrolijke stem en geef na het spelen desnoods nog iets lekkers. (Ook zonder een favoriet speeltje is de andere kant op rennen een optie!).
Nog mooier zou zijn om een scene in elkaar te zetten met een (bekende) fietser of hardloper, zodat je deze vooraf kan instrueren. Een optie daarbij is dat de fietser/hardloper nog voordat Timber bij ze is gaat stilstaan. Conny, je roept Timber bij je en beloont het hierkomen. Op dat moment fietst de fietser langzaam weg en de hardloper vervolgt al langzaam dribbelend zijn weg. Blijf Timber wel bij je houden middels wat lekkers, speeltje en/of stem of lijn hem zelfs even aan en beloon hem na het aanlijnen! (zodat het aanlijnen altijd leuk is!).
De volgende keren blijft die fietser héél langzaam fietsen en de hardloper blijft op de plaats in beweging als Timber op ze afrent. Conny, jij roept Timber bij je. Beloont hem voor het hierkomen! (evt. weer eerst aanlijnen en dan nog een keer belonen). En de fietser of hardloper vervolgt weer langzaam zijn/haar weg. De volgende keren telkens het tempo opvoeren.
Een afwisseling (of andere optie) daarbij kan zijn dat je Timber aan de lijn houdt en de fietser/hardloper komt langs (doe van verschillende kanten: van voren, van achteren en desnoods van opzij) en jij Conny bent al bezig om aandacht van Timber te krijgen en te behouden, middels een speeltje, stem en/of voer. Nu rijdt/loopt de fietser/hardloper langzaam voorbij. Mocht Timber vervolgens nog uitvallen, dan geef je met een zware diepe stem een FOEI! (o.i.d.) en stopt de fietser/hardloper naast Conny. De fietser/hardloper negeert Timber volkomen en gaat desnoods met een vriendelijke stem met jou (Conny) staan praten. Als Timber rustig is fietst/loopt de fietser/hardloper weer rustig en langzaam weg. Blijft Timber rustig dan krijgt hij absoluut een beloning! en bij onrust (grommen en/of snappen) een FOEI! (o.i.d.) en bij dit gedrag kan het een optie zijn dat de fietser/hardloper zich omdraait en weer langzaam terugkomt. En weer bij jou (Conny) stil gaat staan.
Conny hier kan je volgens mij wel uit de voeten komen. Er is nog wel een andere optie, maar daar ben ik niet echt voor. Dus voorlopig wil ik het hierbij laten.
En Martine ikzelf heb dat probleem dus ook met Igor: angst voor andere personen. Niet leuk, lastig (zeker om te trainen) en vaak erg deprimerend. Gelukkig zijn er ook leuke momenten en daar geniet ik dan maar extra van. En ik blijf er met hem meebezig. ermee. Sterkte ermee!
Willy bedankt voor je reactie!
Groetjes,

Jolanda