Beste Patrick,
ik ben zelf nog maar net begonnen met het toepassen van de clicker, dus ik ben zeker geen expert. Maar ik heb inderdaad wel wat boeken erover aangeschaft (onder andere: Don't shoot the dog, van karen Pryor, en Clicking with your Dog, van Peggy Tillman).
Het eindeloos herhalen van oefeningen die de hond al kent, lijkt mij (als ik de boekjes goed begrijp) inderdaad helemaal fout. Tenzij je het alleen als trucje gebruikt, zeg maar m de hond de bedoeling uit te leggen. je doet dan even een al bekende oefening, klikt + beloont daarvoor, zodat de hond meteen doorheeft dat een klik een beloning inhoudt, en dat hij een klik krijgt als hij een commando goed uitvoert. Maar dat zou geen uren moeten duren, natuurlijk.
Dan de slipketting: Het gebruik hiervan wordt inderdaad 100% afgeraden en is volstrekt niet te combineren met clicker (of andere positive reinforcement training). De bedoeloing van deze manier van trainen is namelijk gebaseerd op dat de hond zo creatief mogelijk dingen uit gaat proberen, om jou maar zo gek te krijgen hem een klik (en dus beloning) te geven. Straffen (ook als het maar heel soms is) stopt dit proces subiet. Een hond die soms gestraft wordt, gaat risico vermijdend gedrag vertonen: dit om te voorkomen dat hij iets fouts doet en dus gestraft wordt. Maar hij doet dus ook geen nieuwe goede dingen meer! Weg effect clicker training. Daar heeft je trainer dus helemaal gelijk in.
Ter voorbeeld: er zweeft op internet en filmpje rond waarin een hond (Paco) in 7 minuten geleerd wordt de keukenla te sluiten, Met als enige aanwijzing dus de clicker + snoepjes. Ongeveer halverwege gaat de (hele grote) hond vol met zijn poten op de la staan. Dit wordt door de trainster volledig genegeerd. Doordat dit gedar de hond geen click opleverde, herhaalde de hond het niet. terwijl als de hond ervoor gestraft zou zijn, hij waarschijnlijk met het hele spelletje zou stoppen, om te voorkomen weer gestraft te worden!
Maar zoals gezegd ik ben helemaal geen expert hoor, maar dit is wat ik uit de boekjes gehaald heb. Wat ik nog wel even wil zeggen: mijn eigen slipketting ligt inderdaad bij het vuilnis. Op de traditionele manier bleef mijn hond trekken (de slipketting interesseerde hem niet zoveel) en na een uurtje positive reinforcement (overigens zonder clicker), was het helemaal over.
|