Hallo Conny,
Ik heb je verhaaltje gelezen. Ja, ook mij komt dit allemaal bekend voor en ik denk, dat jullie allemaal met schade en schande wijs moeten worden. Er is nu eenmaal geen gebruiksaanwijzing voor dit ras en elke hond reageert weer anders.
Maar even een vraagje over die tennisbaan. Liep je daar tussen de banen door en werd er al veel gespeeld??? Het kan zijn, dat die ballen een geluid gemaakt hebben, die jullie hond als heel erg onaangenaam heeft ervaren en het liefste zo snel mogelijk er naar toe had willen gaan of er zo snel mogelijk vandaan.
Zoals iedereen weet, heeft een hond een paar goede oren maar TW doen daar nog een schepje boven op. Als het voor haar onaangenaam was, deze geluiden, dan heeft ze geprobeerd een uitweg te zoeken en helaas was het been van je vriendin vlak bij.
Dit heeft niets met onopgevoede honden te maken maar wel met de geluiden die ze ervaart en ja, ze is pas een half jaar oud, dus ze doen nog enorm veel ervaringen op. En TW's houden er niet van om bepaalde dingen te overhaast te doen.
Ik zou je willen aanraden om aan de rand van de tennisbaan te gaan staan en eens te kijken wat ze dan doet. Samen met jou. Volg haar bewegingen en haar manier van doen. Is deze relaxed, dan ga je steeds dichter naar de ingang van de baan en blijft het goed gaan dan ga je naar het terras???? of zo, maar niet direct vlak langs de baan. Voer het langzaam op en niet direct ineens alles. Merk je dat ze het niet leuk vindt, dan ga je weer weg. Probeer het dan een aantal dagen weer opnieuw maar zorg ervoor, dat ze niet in de stress schiet en als ze gek is op wat lekkers, neem dat dan mee en probeer op die manier de aandacht af te leiden van het geluid van de ballen.
Trouwens, reageert ze ook zo snel op een groepje kinderen??Doe dan hetzelfde bij een school, niet direct het schoolplein op maar langzaam er steeds dichter naartoe. Het liefst bij wat oudere kinderen en dan kan je later naar het jongere grut toe. Dat is toch iets luidruchtiger.
Als dit alles niet kan, laat haar dan niet alleen in je auto als je je dochter van tennis ophaalt, de kans is groot, dat je auto ook verbouwd is in die tussentijd, je dochter kan dan beter naar de auto toekomen wanneer ze klaar is en dan blijf jij bij haar in de auto zitten.
Ik hoop, dat het een beetje helpt, deze tips en veel succes,
Letty
|