Hallo,ik denk dat het geen kwaad kan om zoveel ervaringen te lezen van mensen met tsjechen,verwacht het ergste en het kan misschien alleen maar meevallen,onze Angel(broer van Igor van Jolanda)heb ik van het begin af aan meegenomen naar de school van de jongste,onze Nick heeft zelfs een spreekbeurt over het ras gehouden,had hem gewoon aan de riem in de klas en hij liet zich aaien en knuffelen,vooral de meisjes zijn favoriet bij hem

,ik kon ook met sportdag gaan kijken met hem,geen angstig gedrag,ook niet van harde geluiden of stuiterende ballen.Hij is dus kinderen gewend.Ook brommers schrikt hij niet van,komen vrienden van de oudste hier achter de tuin inrijden,dan geeft hij een grom en waarschuwt dan dat er iemand is,dan zeg ik het is goed en ga hem zeker niet weghouden of aan de riem.Ik denk dat iedereen gewoontes heeft hoe hij ermee omgaat,juist die gewoontes moeten normaal worden.De 3 katten hier in huis gaat hij ook vreedzaam mee om.Je moet duidelijk laten merken dat jij de baas bent,hij gaat ook zonder problemen mee op visite,moet alleen wel in de gaten houden dat hij de koelkast bij anderen niet plunderd

Is niet alleen negatieve verhalen dus,ik ben blij dat ik voor dit ras heb gekozen want ze zijn heel rustig en evenwichtig.Ik kan alleen maar als tip geven,onderneem veel met de pup,bijv kermissen,drukke stad,braderie,want ze vinden het juist heerlijk als ze mee mogen.
Succes met jullie pup!
groetjes Wilma