View Single Post
Old 28-04-2006, 10:03   #20
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

Hallo Noel,

Wij delen ons huis (letterlijk) met twee Tsjechen een Amerikaanse Dingo en een poes.
En veel van wat er geschreven is kan ik beamen, vooral de zindelijkheidsprocedure ...
Niet alleen doen ze het graag en veel in huis maar als ze eenmaal buiten zijn zijn ze zo afgeleid (hee daar vliegt een vogeltje en o kijk een stokje ...) dat je echt engelen geduld moet hebben voor ze wat droppen ... zo niet dan kun je binnen weer aan de slag!

In tegenstelling tot veel andere eigenaren hebben wij in huis geen bench, wel hebben wij een ruim buitenkennel met binnenhok, maar hier gaan ze alleen in als ze echt niet mee kunnen of we visite krijgen.
Ik ben schilder en werk thuis, en als ik werk zijn ze gewoon bij me.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je je realiseerd, dat je heel veel tijd en aandacht moet kunnen geven, en als je heel precies bent op je tuin of huis tja dan denk ik dat je de hele dag wel met de stofzuiger c.q. hark of schep klaar kunt staan ...

Ik ben van jongs af aan opgegroeid met honden van diverse rassen, maar de Tsjech is toch echt anders, letterlijk willen ze de hele dag bij je zijn, niet iedereen kan hiertegen, ik ben de alfa thuis, en wordt dus de hele dag door onze dames gevolgd, ga je naar de wc, dan zitten ze voor de deur te wachten.

Het slopen valt bij ons erg mee, zolang we ze maar niet alleen in huis of tuin laten.

Ook wij zijn bij de fokkers (Koos en Letty) uitgebreid gewaarschuwd, vond ik trouwens een verademing, want vaak als je voor een hondje gaat kijken (geen Tsjech hoor) hoor je alleen maar hoeveel voorouders er wel niet kampioen zijn en dat dit toch wel de meest ideale hond is.

Onze twee dames zijn heel verschillend van karakter, de oudste was echt een adhd pup, zag er schattig uit maar wilde alleen maar bijten en ravotten, nu (ze is bijna 3 jaar) is ze een echte knuffel naar ons toe, maar naar de andere honden, ook vreemde zeer dominant, ze is beslist niet schuw maar allert naar vreemden toe, op eigen terrein worden vreemden niet getolereerd.
De jonste (ruim 2) is wel schuw naar andere mensen toe, behalve op eigen terrein daar is ze zeer waaks. Naar mij toe is ze van pup af aan heel lief en volgzaam.

Kortom zoals Koos tegen ons zei toen we de eerste Tsjech bij hun kwamen bewonderen:" bezind eer ge begint!"

Maar als je een liefhebber bent van oerhonden en alle tijd aandacht en geduld kunt opbrengen heb je er een geweldige hond aan!

Ik weet niet of jullie het boekje al gelezen hebben over de Tsjech, dat is beslist handig, en natuurlijk kan rondkijken een goede impressie geven.

Veel succes hoor, :P

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote