Hallo Noël,
Ondanks alle 'horror' verhalen

zijn de Tjechen natuurlijk geweldige honden! O.a. vanwege hun eigenzinnige karakter en het stukje wolf in de hond, ga je ervoor.
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van iedereen om mensen zo af te schrikken, dat niemand meer een wolfhond durft aan te schaffen.
Echter nogmaals: bovenstaande verhalen zijn wel realistisch en daar moet je gewoon rekening mee houden met de aanschaf van een wolfhond. Als je waarde hecht aan mooie spullen of een mooie tuin...tja...het kost nu eenmaal letterlijk en figuurlijk veel tijd en geld en dat moet je er echt voor over hebben. En dat geld natuurlijk voor de aanschaf van een huisdier in het algemeen vind ik persoonlijk. In het geval van een wolfhond:
Je moet bereid zijn je huis en/of tuin drastisch aan te passen en ook zeker het eerste anderhalf jaar veel vrijheid op te geven en die besteden aan o.a. de opvoeding.
Zodra je je pup gezien hebt en daarna mee naar huis neemt zit hij in je hart! Het zou toch gewoon erg jammer zijn een hond waar je veel om bent gaan geven, weer weg te moeten doen, omdat het je bv. toch te veel word...
Groetjes,
Patty
ps: Connie met Timber...ik woon in Landgraaf - het zuiden van Limburg...dus gaan wandelen samen wordt een beetje moeilijk

wel bedankt voor je verhaal...je voelt je meteen weer minder 'eenzaam' in je frustie-momenten
Ben het overigens verder wel eens met het advies van Letty m.b.t. de omgang van Timber. En nog een tip van mij; ga met het bezoek aan een hoge tafel zitten de eerste tijd en houd Timber aan de lijn. Je zit dan hoger qua rangorde en kan hem makkerlijker corrigeren. Groetjes, Patty