Aram heeft kennisgemaakt met twee reuen, Border-collies.(één voor één)
Border-collies waren los, en Aram aan een lijn van twee meter, Aram borstelt en gromt wat. (Collies waren beide onderdanig)
Na een paar seconden om elkaar heen draaien, en op het moment dat Aram nog druk met de Collie bezig was, kreeg Aram van mij het "commando"
HIER!!..., Aram draait zich om negeert de reu verder en komt naar mij toe, was maar 1,5 meter

maar het gaat tenslotte om de reactie op het commando. Toen ik later met iemand stond te praten kwam één van de eerdere reuen( los ) achter ons opgelopen, Aram had dit eerder in de gaten dan ik en "viel" grommend uit naar de reu. Hij had twee meter ruimte van de lijn, maar hij reageert al zo goed op mijn stem, dat het commando NEE ervoor zorgde dat die lijn van twee meter niet strak heeft gestaan, zo snel corrigeerde Aram zijn actie en richte zijn aandacht weer op mij.
Ik had daarop voldoende vertrouwen om Aram eens los te laten, nadat de andere honden weg waren natuurlijk. een goede ervaring moet je tenslotte ook goed afronden en niet nog een stapje verder willen met het risico dat het misgaat.
Aram is lekker op zijn gemak rond gaan snuffelen, en ik ben me ieder keer gaan verstoppen, op het moment dat Aram opkeek om te zien waar ik was ging hij mij ook meteen zoeken, hij begint op zij dooie gemak te zoeken en rond te kijken, maar die twee keer dat hij langer dan 30 seconden nodig had om mij te vinden veranderde zijn gedrag van erg rustig naar een beetje zenuwachtig met versnelde pas.
Ik ben wel benieuwd of en evt. hoe zijn gedrag verandert als hij over een aantal dagen wat meer zelfvertrouwen gaat krijgen in zijn nieuwe omgeving en nieuwe "roedel". Voorlopig kan ik mooi gebruik maken van zijn wat mindere zelfvertrouwen om hem met andere honden en m.n. reuen in contact te laten komen.
Zoals jullie begrijpen heb ik ontzettend van Aram genoten vanmorgen, en is hij van het veldje los mee naar huis gelopen.

, Vanmiddag lekker naar het park met hem, ga nu eerst hardlopen met Gina.
Erg leuk trouwens zo`n forum!
Groetjes Bert.