Wat een pokkenweer zeg t`is hier nog geen 5 seconden droog geweest
Maar goed, Aram heeft gisteren zijn eerste piercing gezet bij een bordercollie reu

Hij reageerde niet op mijn commando HIER, dus daar baalde ik goed van. Aram rent er in volle sprint naartoe, gaat vol in de remmen en probeert puur op lichaamstaal de bordercollie onderdanig te krijgen, BC staat naast bazin, ( die gelukkig meteen de lijn los liet) en bij "zijn" voordeur, dus die BC gaat niet zomaar liggen natuurlijk, maar ja één beweging en Aram "klapt" erop, de BC geen schijn van kans, maar op zijn territorium zal die ook niet (snel) opgeven, dus maar weer ingegrepen, ook nu weer dat schudden van Aram, ook nu weer alleen met de vacht, BC had wel één gaatje in zijn nek, maar die zal van de eerste "slag" geweest moeten zijn, want bij een echte bijtwond zouden er minstens twee gaatjes( hond had geen halsband om) moeten zitten en meer waarschijnlijk vier. Ik moet er niet aan denken dat Aram al was begonnen met schudden toen die ene tand nog achter dat vel zat, dan had het meer gekost dan 53 euro. Omdat ik in eerste instantie had aangeboden om de wond te verzorgen, met de vacht dichtknopen na goed te hebben ontsmet, stond de eigenaresse erop dat ik maar de helft van de dierenartsrekening zou betalen, toch aardig

Aram gaat voorlopig alleen los met een snuitje om, hij zal toch rap moeten leren dat als er iets verdedigt/ aangevallen moet worden ik toch echt diegene ben die daar initiatief toe neemt en niet hij. Zal allemaal niet meevallen voor hem,na twee jaar Alpha hond te zijn geweest.

Maar dat niet luisteren naar het commando, we zijn 10 dagen verder,….. maar ja om mezelf maar even te quoten:
Ik ben wel benieuwd of en evt. hoe zijn gedrag verandert als hij over een aantal dagen wat meer zelfvertrouwen gaat krijgen in zijn nieuwe omgeving en nieuwe "roedel". Voorlopig kan ik mooi gebruik maken van zijn wat mindere zelfvertrouwen om hem met andere honden en m.n. reuen in contact te laten komen.
Dus vandaar voorlopig maar even met snuitje om als hij los mag, en goed trainen op de commando`s .
Ik vind het aan de ene kant heel erg leuk om de ervaringen met Aram hier op te schrijven, aan de andere kant twijfel ik soms omdat de verhalen over het "vechten" hem misschien een naam bezorgen die hij niet verdient. Het is een dominante reu, die door omstandigheden fel is geworden op andere reuen, maar ondanks dat is hij niet agressief, want dan waren die honden er echt heel wat slechter van afgekomen, dus om misverstanden te voorkomen, Aram is een ontzettend stabiele lieve rustige geweldige hond, en dat probleem met die reuen gaat gewoon helemaal goed komen, het zit hem niet in zijn karakter het is hem ook allemaal maar overkomen, en wat niet in een karakter zit is in een ander gewoonte te brengen, daar ben ik van overtuigd!!
Groetjes Bert.