View Single Post
Old 26-05-2006, 22:31   #73
Koos
Member

Hallo Bert,

Ik ben ervan overtuigd, dat er geen agressie in Aram zit maar wel een hele duidelijke dominantie.

Bij Jeffrey heeft hij deze dominantie niet zo zeer uitgebuit maar wel bij de mensen van Texel omdat hij daar wel moest en het dus botste en ook goed fout ging.

Je moet je voorstellen als pup, kom je in een reeds bestaande roedel met reuen. Tot dusver gaat het redelijk goed. Dan verhuis je als hond in de leeftijd van een half jaar tot 9 maanden naar iemand anders en daar zijn geen andere mededingers behalve de honden op straat. Dan kom je als ruim 2 jarige weer terug op Texel, waar ook daar de reuen ouder en wijzer geworden zijn, net als Aram.
En dan laat je je niet alles meer welgevallen en ga je er eventueel tegenin en dan botst het.

Datzelfde is nu ook met de Border Collie gebeurd. Die wilde niet wijken omdat hij op zijn territorium zat en Aram vond, dat hij meer rechten had dan de BC. Dus bingo.

Maar nogmaals ik ben ervan overtuigd, dat het geen agressie is. Dit dominantiegedrag vertoond vader Dino dagelijks en lokt het zelfs uit. Gaat de ander in de fout, dan slaat Dino zijn slag en als je goed oplet, zie je het al aankomen aan de manier van lopen.

Aram ging eerst als een speer, daarna vol in de remmen. Dino loopt dan meestal in draf en vertraagt dan, net als slomotion en staat dan uiteindelijk stil. Vanuit stilstand imponeert hij en slaat dan eventueel ook toe.

Ik denk dan ook, dat Aram in karakter heel veel op Dino lijkt, heel tolerant maar ook heel dominant op een subtiele manier.

Je moet hem heel goed leren "lezen" en daar wens ik je veel succes mee, het duurt alleen wel even.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote