Bedankt voor de positieve reacties!!, ben wel benieuwd naar die kalmeringssignalen Jolanda, kan je daar een voorbeeld van geven?
Update Aram
Ik had de afgelopen twee weken al eerder gemerkt dat Aram zomaar ergens van kon schrikken, wat je in eerste instantie niet van hem zou verwachten overigens, want hij loopt aardig zelfverzekerd rond

, b.v. een plotselinge beweging met een bezemsteel, maar ook zichzelf een slag in de rondte schrikken bij een plotseling opvliegende duif

Zo ook vandaag tijdens het hardlopen, zowel Gina als Aram waren mee, we lopen op een voetpad met rechts naast ons vrij dichte bosjes variërend van één meter tot twee meter hoog. ( Gina links -, Aram rechts aan de voet) Verderop staat een man in de bosjes wat snoeiwerk te doen, in een vrij open gedeelte ongeveer één meter van de stoep vandaan, ik had hem al een tijdje zien staan. Op het moment dat we deze man passeren, knipt deze man een vrij dikke tak door, .......Aram vliegt van rechts achter naar links voor, staart tussen zijn benen( tegen zijn buik!!), oren half plat, borstelen, en grommen

gelukkig hersteld Aram weer heel snel op het moment dat ik tegen hem begin te praten. Gina heb ik het commando af en blijf gegeven, en ben met Aram terug gelopen richting man, Aram loopt op dat moment al weer ontspannen, en volgt mij de bosjes in( was maar één stap van mij hoor ) en nadat ik contact had gemaakt met meneer, moest Aram van mij ook even kennis maken, geen probleem, geen spanning. Gina geroepen en verder gegaan met hardlopen.
Deze schrikreactie`s van Aram zijn gezien zijn lichaamstaal behoorlijk heftig hij vertoond echt angst, Gelukkig is het herstel er binnen twee seconden dus dat is niet zo`n probleem, maar het past voor mij niet bij de rest van zijn gedrag.
Aram komt m.i. erg sloom over, van temperament is weinig sprake, hij slaapt / rust het grootste gedeelte van de dag. Is erg moeilijk te motiveren, zelfs voor worst zet hij geen stap sneller. Het lijkt erop of hem dingen ontgaan. Dit laatste zou schijn kunnen zijn omdat zo`n houding ook bij een dominante hond hoort. Alleen dat extreme schrikken hoort daar dus niet bij, als het een korte schrikreactie is kan het nog alertheid zijn, voor alertheid gaat het in dit geval te ver, het is angst in combinatie met vluchtgedrag. dit geldt bij alle drie de voorbeelden.
Herkent iemand dit gedrag als vaker voorkomend ( "normaal") bij de TSW?
Een "tennisbal" van runderhuid is hij iets mee te motiveren, voor korte duur.(ras-eigen

) maar het tempo waarmee hij hem gaat halen is ook weer traag, terwijl hij dol op runderhuid is, dat dan weer wel. Zet ik Gina en Aram 5 meter uit elkaar en ik gooi één stuk opgerold runderhuid op 1,5 mtr van Aram, dan heeft Gina hem en heeft Aram net één voorpoot opgetild
Hoe zit het met het temperament van zijn vader en broers en zussen?
Ieder zijn mening over bovenstaand (en de rest van Aram zijn verhalen) lees ik graag.
Zelf denk ik eerder aan iets medisch dan aan wat anders, ga morgen ook met hem naar de dierenarts.
Groetjes Bert.