Hallo Bert,
Kalmeringssignalen worden ook wel oversprongsignalen of agressieremmende signalen genoemd.
Ze zijn bedoeld om zichzelf en andere wezens te kalmeren.
Turid Rugaas (Noors) noemt ze kalmerende signalen, omdat de hond ze al gaat vertonen voordat er een conflict ontsaat.
Honden vertonen deze gedragingen tegen elk wezen, die hij wil kalmeren.
Met een boog naar je toe komen. Langzaamaan bij je komen.
Wegkijken, met de rug naar je toe gaan zitten, ineens ergens gaan snuffelen, gapen, niezen (eerder een stress verlagende gedraging om de hond zelf te kalmeren: zo zijn er meerdere gedragingen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn), tongelen, krabben enz. enz..
Igor is zo angstig voor onbekende mensen (staart tegen buik, lage houding, wegkijken), dat ik daar meer over wilde weten en hoe ik dat nu van mensen voor elkaar kan krijgen.
Want mensen willen zo graag affectie met dieren, en ze staan gek te kijken als een dier niet wil. En dan gaan ze domme dingen doen! (Hé, waar ken ik dat van?!) en juist uit zichzelf contact zoeken met zulke dieren i.p.v. af te wachten, kalmeringssignalen geven en het dier zelf contact te laten zoeken.
Marjan, een kennis (Veronica) en ik hebben er anderhalve dag over gedaan om Igor uit zichzelf, tussn Marjan en mij in, te laten liggen en nog ontspannen ook! Dus het vraagt erg veel geduld van die onbekende mensen om maar contact met Igor te krijgen.
Ik sta niet zo gek te kijken, wat Aram liet zien. Wolven zijn nu eenmaal schichtige wilde dieren. Wees blij dat Aram zich zo snel hersteld. En daar komt bij dat ik TsW's ontzettend snel leren en niet vaak vergeten! Oké, het zou geen kwaad kunnen om hem ergens op te controleren. Maar ik zou daar mischien nog even mee wachten.
Verder weet ik dat Igor ontzettend gevoelig is voor geur en geluid. Hij hoeft maar mensen te ruiken en hij schiet in de angst. Vooral te zien tijdens wandelingen. Ineens neus naar de grond. Lage angstige houding en zeker als hij dat doet hij op een plek waar het gras plat is! Voor ons is het echt meteen duidelijk dat daar iemand gezeten heeft!
Tot horens! Groetjes,

Jolanda