Quote:
Ik heb wel eens van Barry begrepen, dat de broer van Aram,Shadow, ook moeilijk te motiveren is, en liever lui dan moe is.
|
Shadow is inderdaad liever lui dan moe.

Maar sinds dat ik met hem fiets is hij wel een stuk opgewekter en veel minder sloom. Ik merk dit vooral aan de stand van zijn oren die nu van liggend naar staand is gegaan en de reactietijd bij het geven van een commando. Eerst gaf ik het commando zit en duurde het zeker 5-6 sec voodat hij daadwerkeijk aanstalte maakte om te gaan zitten. Tegenwoordig doet hij dit in 1 a 2 sec.

Maar het verschil in reactietijd tussen Shadow en onze mechelaar Breezer is nog steeds erg groot. En Breezer heeft ook veel meer "drive" om iets voor me te doen dan Shadow.
voorbeeldje:
Als ik Shadow aan de fiets heb moet ik hem continue aanmoedigen om ervoor te zorgen dat ie niet achterop raakt en ik hem meesleur (tempo ligt dan rond de 12 km/h) De mechelaar daarintegen is net een siberische husky en trekt me bijkant van de fiets af.
Shadow is ook nog steeds een eigenwijze donder, maar dat vind ik wel z'n charme hebben en hoort een beetje bij het ras.
Maar het motiveren blijft moeilijk. Want z'n conditie mag dan wel beter zijn, meneer staat nog steeds niet te popelen om bijv. mee te gaan fietsen. Motiveren door middel van aand8 werkt niet bij hem (hoge stemmetjes, belonen met een aai --> hij geeft er helemaal nix om)en om eten geeft ie ook al helemaal nix. De lekkerste brokjes laat ie gewoon liggen en kijkt je dan aan van "wat moet je nou van me"
Speelgoed doet ie heel weinig mee maar wee het gebeente dat je niet in de buurt bent, dan gaat ie los en sloopt ie wat ie te pakken kan krijgen. hehe.
Misschien moet er over het motiveren van de TSW maar eens een apart topic worden geopend want ik ben best benieuwd hoe andere wolfhonden zich laten motiveren.
Groeten,
Barry