Hallo allemaal,
Op dit moment train ik met Timber met de clicker. Hier hebben wij een aantal weken privéles in gehad op de vereniging door een instructrice die ervaring heeft met de saarloos en de TsW.
Ik moet zeggen dat dit enorm scheelt in voorgaande "gewone" e.g lessen van een "onervaren" instructeur.
Timber train ik ook met voer. Voor eten doet hij inprincipe alles.
Voor de training geef ik hem ook geen eten. In het begin gaf ik Rodi worst, maar al snel vond hij dit niet lekker/bijzonder genoeg waardoor hij het of niet op at of niet meer aanpakte. Kaas vind hij ook erg lekker net als gebakken lever e.d maar knakworstjes zijn op dit moment zijn favoriet. Dit krijgt hij in hele kleine stukjes en werkt goed. Dit krijgt hij ook alleen als wij gaan trainen.
Een will to please zoals mijn DH heeft hij niet. Mijn DH doet alles voor een balletje als beloning en vind het geweldig om daar achteraan te rennen. Timber heeft dit niet, maar vind het wel leuk om achter mijn DH aan te rennen en te proberen om het balletje af te pakken. Toch moet ik wel zeggen dat Timber het erg leuk vind om met mij te trainen zowel thuis als op het trainingsveld en graag dingen met mij en "voor"mij doet.
Hij is echter nog wel jong en dat is zeker iets waar ik rekening mee moet houden tijdens de training. Zo kan zijn concentratievermogen snel weg zijn als hij zich een "korte" periode echt heeft ingespannen. Dan is hij gewoon op en gaat op de grond snuffelen of om zich heen kijken. De kunst is vind ik om hem zo te lezen dat je net voor dit punt stopt zodat je de training goed afsluit. Ook kan hij door zijn jongheid zeker nu met het mooie weer "de kolder in zijn kop krijgen" en even gek gaan doen. Moet ik dan ook erg om lachen.
Ik vind het leuk dat er nu dieper in gegaan word op "trainings" en/of "motiverings" methoden op het forum. Ben altijd benieuwd hoe andere TsW eigenaren dit doen, hoe het gaat en waar zij eventueel tegenaan lopen en oplossen.
Groetjes Yolanda
|